Transportatorii rutieri de marfa vor plati in curand pentru zgomotul si noxele pe care le provoaca, in urma revizuirii regulilor de taxare de catre Parlamentul European.
”Eurovigneta” va include costul poluarii atmosferice si sonore, in plus fata de taxa pentru utilizarea autostrazilor. Textul adoptat ieri de catre deputatii europeni garanteaza faptul ca veniturile obtinute din aceste taxe vor fi utilizate pentru finantarea in viitor a unui sistem de transporturi mai performante si mai putin poluante.
In cadrul dezbaterii, raportorul belgian Said El Khadraoui a subliniat ca acest compromis marcheaza o etapa importanta pentru politica de transporturi pentru urmatorii zece ani oferind "statelor membre, pentru prima data, posibilitatea de a include costurile externe (…) si de a utiliza mai bine o larga gama de taxe de utilizare pentru imbunatatirea mobilitatii".
Vehiculele de peste 3,5 tone vor plati mai mult
3-4 centi (pe vehicul / pe km, in medie) vor putea fi astfel adaugati pretului utilizarii infrastructurilor pentru a acoperi costurile externe determinate de transportul rutier, incepand cu poluarea aerului si a zgomotelor emise.
In afara retelelor de transport transeuropean, directiva se va aplica si transportului pe autostrazi, dispozitiile sale fiind aplicabile vehiculelor mai mari de 3,5 tone. Daca un stat membru doreste sa acorde derogari pentru vehicule de pana la 12 tone, va trebui sa notifice Comisiei motivele pentru care acorda aceste derogari.
Statele membre se angajeaza in schimb sa investeasca 15% din incasarile globale in retelele de transport transeuropean. Restul incasarilor ar trebui sa serveasca la atenuarea efectelor negative si dezvoltarea ansamblului sistemului de transporturi durabile. Pentru a favoriza transparenta si dezbaterea publica, deputatii au inclus in textul directivei obligatia statelor membre de a informa cu regularitate Comisia cu privire la tarifele aplicate si utilizarea redeventelor.
Camioanele cu motoare mai putin poluante vor fi exonerate de la plata taxelor pentru poluare atmosferica pana la 1 ianuarie 2014 pentru categoria de emisii EURO V si pana la 1 ianuarie 2018 pentru EURO VI. In zonele sensibile si de munte, o majorare de pana la 25% va putea fi adaugata costurilor externe pentru categoriile cele mai poluante (EURO 0 pana la EURO II), aceasta fiind extinsa la 1 ianuarie 2015 si categoriei EURO III.
Taxa ar putea fi mai mare la ore de varf
Pentru o gestiune mai eficienta a traficului, pot fi aplicate variatii ale taxei Eurovigneta. Acestea trebuie insa aplicate intr-un mod neutru din punct de vedere al veniturilor.
Variatia taxei poate ajunge pana la 175% in zonele congestionate, cu tarife mai mari aplicabile pe durata celor 5 ore de varf, si cu tarife mai mici in restul timpului. Pentru a permite intreprinderilor de transport calcularea costurilor si adaptarea planificarilor de transport, Comisia va pune la dispozitia acestora o lista a tarifelor si a orarelor aplicabile pe teritoriul UE.
Noile reguli ale dispozitiilor "Eurovigneta" sunt rezultatul unui acord in a 2-a lectura cu Consiliul si vor trebui sa fie adoptate in mod formal de statele membre. Acestea le vor putea aplica la trei saptamani dupa publicarea in Jurnalul Oficial. Textul a fost adoptat cu 505 voturi pentru, 141 impotriva si 17 abtineri.