Compania feroviară germană de stat Deutsche Bahn (DB) şi Siemens Mobility au început să dezvolte trenuri cu celule de combustibil cu hidrogen și o stație de alimentare care va fi testată în 2024 în cadrul unui proiect pilot prin care se încearcă folosirea trenurilor care funcţionează cu hidrogen în locul celor alimentate cu motorină.
Din 2024, în landul Baden-Wuerttemberg ar urma să circule trenul cu hidrogen produs de Siemens, care va avea o autonomie de aproximativ 600 de kilometri. Noile trenuri de la Siemens ar urma să înlocuiască cele 1.300 de trenuri care încă funcţionează cu motorină în Germania.
Noul motorul cu hidrogen va economisi aproximativ 330 de tone de CO2 într-un an. . Aceste trenuri pot fi implementate de DB ca o modalitate de a devini neutră din punct de vedere climatic și să înlocuiască vehiculele diesel cu sisteme de acționare alternative.
Sistemul format din trenuri și infrastructură este destinat să înlocuiască seturile de trenuri diesel care funcționează pe rute regionale și să reducă în continuare emisiile de CO2. Trenul va fi testat timp de un an în regiunea din jurul orașului Tübingen.
Prototipul, care va fi construit de Siemens, se bazează pe rama electrică Mireo Plus, care va fi echipată cu celule de combustibil pentru a transforma hidrogenul și oxigenul în energie electrică la bord și cu o baterie, au spus ambele companii.
„Trenurile noastre cu hidrogen sunt capabile să înlocuiască pe termen lung trenurile cu motorină”, a spus Peter Michael, director executiv pentru mobilitate al Siemens.
Noul prototip va fi alimentat în 15 minute, va avea o autonomie de 600 km și o viteză maximă de 160 km/oră.
Trenurile cu hidrogen reprezintă opţiunea ecologică pentru reţelele de cale ferată care nu sunt încă electrificate. În Germania, 39% din reţeaua de cale ferată nu este electrificată.
Transportul feroviar trebuie decarbonizat pe termen lung în conformitate cu obiectivele climatice naționale și ale Uniunii Europene.
De asemenea, Deutsche Bahn încearcă trenurile hibride, alimentate cu motorină şi cu baterii, dar este interesată şi de trenurile alimentate exclusiv cu baterii.
Deutsche Bahn vrea să majoreze procentul de energie regenerabilă folosit în reţeaua sa de la 60% în prezent la 100% până în 2038.
„Vedem un potențial de piață de 10.000-15.000 de trenuri în Europa, care va trebui înlocuit în următorii 10-15 ani, cu doar 3.000 în Germania”, a spus Peter pentru Reuters
Fiecare tren va costa între cinci și 10 milioane de euro, creând un potențial de piață de 50-150 miliarde de euro în ansamblu.
Transportul feroviar este perceput ca un sector strategic pentru autorităţile din Germania, care intenţionează să modernizeze calea ferată în cadrul unei politici de ecologizare a transporturilor. Un acord semnat în luna ianuarie de Guvernul german şi Deutsche Bahn prevede investiţii suplimentare în sectorul feroviar până în 2030, în valoare de 62 miliarde de euro din partea Berlinului şi de 24 miliarde de euro din partea grupului feroviar.
Citeşte şi: