Text de Alex Bara
Asa cum nu tot ceea ce zboara se mananca sau cum romanii sunt dependenti de TV, asa si deseurile, odata iesite din locuintele noastre, sunt depozitate aproape exclusiv la ghena sau la gropile ad hoc. De aceea nivelul intelegerii eliminarii deseurilor, direct proportional cu comportamentul omului de rand, conduce la ignorarea rutinata a deseurilor reciclabile speciale. Prin speciale ma refer la deseuri de zi cu zi de care nu prea stim cum "sa scapam".
Consumabile de birou
Tonere de imprimante, fotocopiatoare si fax, ne pricepem, de asemenea, sa consumam si sa aruncam. Eforturi timide de reciclare, cauzate de criterii economice combinate cu lipsa firmelor care se pot ocupa de eliminarea ecologica a acestora, caracterizeaza piata actuala.
Marii producatori se concentreaza pe conservarea resurselor in cursul dezvoltarii, fabricarii si utilizarii ulterioare a produselor, maximizand, in acelasi timp, oportunitatile de reciclare.
In final, cand produsele ating limita duratei lor de viata, programele care le asigura clientilor posibilitatea de a le returna, gratuit, in vederea reciclarii sunt prea putine sau putin cunoscute de catre consumatori.
Best case: consumabilele sigilate sunt insotite de plicuri, cutii si etichete delivrare preadresate si preplatite pentru returnari individuale sau in masa, ori online, la o adresa prestabilita a fabricii.
Bateriile
Sunt deseuri cu un grad de periculozitate (mercur, cadmiu si plumb) si, odata cu aceasta, cu foarte putine puncte de colectare in magazinile specializate. Distribuitorii nu au sistem propriu continuu de colectare a bateriilor si acumulatorilor uzati. Nici persoanele juridice care desfasoara activitate pentru valorificarea sau eliminarea acestora nu au un asemenea sistem continuu.
Consumabile auto
Uleiul de motor si filtrul de ulei se schimba o data la… ani. La revizia tehnica a automobilului, frecvent ne sunt returnate piesele vechi, culmea, pentru a ne crea iluzia sigurantei piesei schimbate. Si, uite asa, ramanem cu deseuri in boxa sau in portbagaj.
Reziduurile produse la intretinerea si repararea motoarelor de autovehicule includ lubrifianti, filtre de aer, lichide de frana, baterii, cauciucuri, vopsele, lacuri, antigel, unsoare de ambreiaj, placute de frana. Cea mai mare parte a acestor deseuri se gaseste la atelierele de reparatii.
Deseurile de uleiuri, de exemplu, sunt responsabile pentru numeroase incidente de poluare (25% din totalul incidentelor de poluare a apelor de suprafata in 1996).
Eliminari necorespunzatoare includ aruncarea uleiului uzat la sistemul de canalizare, aruncarea pe sol, arderea pe foc deschis sau in arzatoare, aruncarea la gunoiul municipal etc.
Un litru de ulei poate, teoretic, provoca poluarea a un milion de litri de apa. Eliminat pe sol poate duce la infertilizarea acestuia sau se poate infiltra in apele freatice.