In ciuda esecului de anul trecut, cand aproape 10.000 de oameni nu au vrut banii Guvernului acordati programului "Rabla", ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, pluseaza la fel ca predecesorii sai: "Saptamana viitoare voi avea o discutie finala cu producatorii si distribuitorii de masini, iar apoi programul Rabla va fi demarat. Deoarece sunt 60.000 de masini, care pot fi inlocuite in acest an, am decis ca programul se va derula in trei etape, cu cate 20.000 autoturisme pentru fiecare", a spus ministrul Mediului la sfarsitul saptamanii trecute. Adaugand ca prima etapa va demara pana la inceputul lunii martie, Nemirschi a declarat pentru NewsIn ca nu vor mai fi acordate "cote anuale", Ministerul Mediului urmand sa faca o evaluare a rezultatelor, astfel incat repartizarile sa se faca mai ales catre firmele participante la program care vor avea cele mai mari vanzari.
Incercand sa revigoreze industria auto romaneasca, in afara nocivelor masuri privind triplarea taxei auto luate de Guvernul Tariceanu, actualul guvern a decis majorarea primei de casare la 3.800 lei, suma totala alocata programului pentru anul in curs fiind de 228 mil. lei.
Anul trecut, insa, Guvernul n-a reusit sa cheltuiasca cu acest program decat 91,4 mil. lei, adica numai 76% din fondurile alocate, pentru ca dintre cele 40.000 de autovehicule pe care-si programase sa le scoata din uz, s-au casat numai 30.466.
Anul trecut, romanii au cumparat 8.813 masini Dacia prin programul Rabla, 4.489 autoturisme Skoda, Seat, Audi, Volkswagen, 4.111 Opel si Chevrolet, 3.300 Renault si Nissan, 1.821 Hyundai si 1.743 Fiat.
Singurele firme care au reusit sa distribuie in 2008 toate masinile repartizate prin programul de inlocuire a parcului auto vechi au fost, potrivit NewsIn, cele care au vandut autoturisme Daewoo – 1.946, Kia – 561, Mitsubishi – 108, Suzuki – 39, Seat – 27, Volkswagen – 22, Subaru – 2 si Honda – 1.
Promisiuni desarte de suspendare a taxei auto
Asa cum am mai scris, guvernantii considera ca majorand prima de casare si tripland taxa auto pentru masinile vechi ii vor determina pe romani sa sustina cu toate puterile industria autohtona de masini. Parerea nu e impartasita, in egala masura, de toata lumea. Dupa ce am fost criticati, ba chiar avertizati de oficialii europeni ca incalcam prevederile Tratatului de Aderare, actualul guvern si-a anuntat intetia de a discuta suspendarea taxei auto. Desi dezbaterile trebuiau sa aiba loc la jumatatea lunii trecute, acest lucru nu s-a intamplat.
Aceste balbe ale Guvernului nu raman fara urmari. Conform recentelor declaratii ale europarlamentarului Victor Bostinaru, taxa auto va ajunge zilele acestea pe agenda de la Bruxelles.
"In luna decembrie, intr-un mod incalificabil si fara sa aiba nicio consultare cu Comisia Europeana sau comisarul european pentru taxe, Laszlo Kovacs, Guvernul Romaniei a schimbat complet filosofia, continutul si sumele ce urmeaza a fi percepute in baza asa-zisei taxe de mediu", a declarat Victor Bostinaru la sfarsitul lunii trecute.
Potrivit europarlamentarului, pentru a se evita un nou conflict intre Romania si Bruxelles, la inceputul lunii februarie urmau sa aiba loc discutii intre reprezentanti ai Ministerului Mediului din Romania si Comisia Europeana. Astfel se va stabili un acord privind dispozitiile si dimensiunea unei taxe de mediu ce va fi aplicata in Romania, in conformitate cu legislatia comunitara in vigoare.
"Aceasta punere in acord este cu atat mai necesara cu cat Comisia de Petitii a Parlamentului European si comisarul Laszlo Kovacs considera ca orice guvern al unei tari membre a Uniunii Europene nu poate incalca atat de fatis prevederile Tratatului de Aderare, precum si celelalte reglementari", a concluzionat europarlamentarul Victor Bostinaru.
O posibila solutie, de care nu s-a tinut cont pana acum, dar care este luata in calcul in acest moment, se refera la reducerea ca valoare a taxei in momentul inmatricularii autovehiculului si includerea acesteia ulterior in impozitul platit anual de catre proprietar, la un nivel calculat in raport cu gradul de poluare, dupa modelul european. Aceasta varianta ar fi trebuit sa fie deja dezbatuta de Guvern, urmand ca dupa consultarile dintre premierul Emil Boc si ministrii Mediului, Finantelor si Transporturilor sa se realizeze modificarea regimului de taxare auto.