Folosind principiul diversiunii, guvernul Tariceanu incearca sa ne abata atentia de la controversata taxa de prima inmatriculare, anuntand ca extinde programul Rabla. Executivul crede ca astfel isi poate ascunde relele intentii (acelea de a ignora cu desavarsire avertismentele Comisiei Europene si revolta cetatenilor care considera discriminatorie aceasta taxa), si-i va pacali pe cei nemultumiti cu promisiuni desarte. "Strategia" este extrem de asemanatoare celei folosite de Ceausescu la debutul Revolutiei din ’89. Si atunci, ca si acum, insa, romanii nu s-au lasat inselati. Declaratiile duo-ului Tariceanu – Korodi, prin care se arata avantajele perceperii taxei la nivel actual, nu mai impresioneaza pe nimeni. Poate si pentru ca nu se stie unde si in ce proportie s-au dus banii colectati pana acum…
Cert este ca, in dorinta de a ne anihila simturile, surse ministeriale au declarat pentru Mediafax ca prima de casare va fi majorata de Guvern anul viitor de la 3.000 lei la 4.000 lei, numarul estimat al masinilor scoase din uz fiind extins de la 16.500 la 30.000 de unitati. Cu ce bani? Cu cei proveniti, desigur, din taxa de prima inmatriculare si care vor fi virati la bugetul Administratiei Fondului pentru Mediu, institutia care finanteaza acest program.
Prefera sa-si tina masinile in garaj
Executivul nu tine cont de faptul ca, desi a apreciat ca anul acesta se vor scoate din uz 16.500, au ramas pe dinafara 100 de autoturisme. Ca acesti 100 de oameni nu sunt interesati de avantajele oferite de guvernanti, pentru ca n-au bani in plus pentru achizitia unei masini noi. In astfel de conditii, de ce mai crede Executivul ca anul viitor se vor gasi inca 13.600 de oameni dornici sa-si innoiasca masina?
Guvernul a bugetat pentru acest an venituri de 766,8 milioane lei din taxa auto, sumele incasate in primul semestru reprezentand 39% din nivelul total prognozat. Procentul este atat de mic pentru ca, desi si-au adus masinile din afara, romanii prefera sa le tina in garaj in speranta ca grupurile de interese din domeniul auto vor tine odata si odata cont de recomandarile Comisiei Europene si vor diminua taxa de prima inmatriculare.
Termenul acordat de oficialii europeni este oricum aproape, Executivul avand la dispozitie numai doua luni pentru modificarea modului de calcul al taxei auto. Variantele vehiculate pana acum de ministrul Finantelor, Varujan Vosganian, privesc corelarea nivelului acesteia cu valoarea de piata a masinii, urmand sa fie redefinit termenul de masina noua si sa fie introdusa o procedura de contestare pentru persoanele care se considera nedreptatite.
Reprezentantii Ministerului Economiei si Finantelor vor discuta in aceasta saptamana la Bruxelles cu expertii Comisiei Europene (CE) pe tema taxei auto, urmand ca modificarile legislatiei in domeniu sa fie prezentate CE pana in luna februarie a anului viitor.
Tariceanu ia pulsul ONG-urilor
Pana atunci, ca sa demonstreze poporului ca nu stau cu bratele in san, premierul Tariceanu si ministrul Mediului, Attila Korodi (acelasi care ameninta saptamana trecuta ca, in cazul in care se scoate taxa de prima inmatriculare, de anul viitor se renunta si la programul "Rabla", au luat pulsul reprezentantilor organizatiilor neguvernamentale din domeniul mediului "pentru a vedea care este reactia lor la taxa de prima inmatriculare". In opinia guvernantilor, societatea civila are datoria de a sustine demersul Executivului privind mentinerea taxei, pentru ca, in fapt, aceasta este o "taxa de protectie pentru mediul inconjurator", dupa cum s-a exprimat Vosganian saptamana trecuta.
Si daca tot este o taxa de mediu, atunci trebuie sa ajunga la fondurile de mediu. Nu de alta, doar ca sa nu mai fie confuz ministrul atunci cand este intrebat de ziaristi cati bani s-au strans pana acum.
Korodi: Destinatia taxei nu este clara
Brusc luminat de aceasta eventualitate, ministrul Mediului a anuntat ieri ca va propune guvernului redirectionarea. "Desi, ca principiu, taxa de prima inmatriculare a masinilor este o taxa de mediu, nu este foarte vizibila destinatia ei pentru ca, pe circuit, nu exista o evidenta clara. De aceea, maine (miercuri – n.r.), Ministerul Mediului va inainta o nota in guvern prin care propunem ca suma provenita din aceasta taxa sa ajunga in proportie de suta la suta la Fondul pentru Mediu. Avem sustinerea guvernului si cred ca acest lucru va fi posibil", a declarat Korodi marti seara, la un post de televiziune.
Potrivit acestuia, din fondurile provenite din taxa auto si incasate de Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) vor fi finantate proiecte de mediu, care vizeaza reducerea emisiilor de dioxid de carbon. "Daca banii din taxa de prima inmatriculare vor ajunge la Fondul pentru Mediu vom putea, in primul rand, sa suplimentam fondurile destinate programului de innoire a parcului national auto", a adaugat ministrul. Korodi a mai aratat faptul ca schimbarea destinatiei fondurilor incasate din taxa auto vizeaza si accesul direct al persoanelor fizice la acesti bani, prin depunere de proiecte.
"Un exemplu de astfel de proiecte care sa poata fi depuse de orice cetatean il constituie pompele termice, care scad factura cu pana la 30%. Dorim ca in acest fel sa facem dintr-o neplacere fiscala un avantaj atat pentru mediu, cat si pentru cetatean", a mai spus Korodi.
Pagubitii prind curaj
Precedentul creat de instanta din Arad, care i-a dat dreptul lui Ilie Iluna de a recupera taxa de prima inmatriculare, le-a dat curaj romanilor. Luni, un avocat din Timisoara a dat in judecata statul pentru a i se restitui cei 7.000 euro pe care i-a platit ca taxa de prima inmatriculare.
Ieri a venit randul altor timisoreni, de data aceasta reprezentati de Organizatia pentru Apararea Drepturilor Omului din Romania.
"Vom initia la inceputul anului viitor o actiune prin care chemam in instanta statul roman pentru returnarea taxelor catre cei care le-au platit in 2007. Noi sustinem dreptul cetatenilor romani de a nu plati taxa de inmatriculare si solicitam Guvernului Romaniei sa renunte la acest mod de imbogatire a bugetului de stat", a declarat ieri, presedintele OADOR, Theodor Ratiu.
In sprijinul afirmatiei sale, Ratiu a aratat ca abrogarea legii taxei reprezinta o forma de respect din partea statului catre cetateni. "Eu consider ca este dreptul acestor oameni sa isi primeasca banii inapoi, asa cum este dreptul romanilor de a trai civilizat in propria tara si de a fi respectati de alesii lor", a adaugat Ratiu.
Si directorul Finantelor Timisoara vrea sa dea statul in judecata
Asaltat de cererile de restituire a taxei de prima inmatriculare, directorul Administratiei Finantelor Publice Timisoara, Mircea Calin, a declarat ca se gandeste sa apeleze si el la instanta, pentru a-si recupera taxa de 1.700 de euro.
"Daca lumea va cere taxa inapoi, vor cere toti, daca unul o face, o vor face toti. Avem doua adrese prin care ni se comunica actionarea in instanta si o cerere de restituire a ei. Daca lumea va apela la instante, probabil voi apela si eu, asteptam si vedem ce se va intampla”, a spus, citat de Mediafax, Mircea Calin.
El a precizat ca banii persoanelor care au atacat in instanta taxa de prima inmatriculare sunt intr-un cont special, de unde ar urma sa le fie restituiti daca asa se va decide.
Deputatii dezbat propunerile PD si PC, dar nu decid nimic
Biroul permanent a decis ieri, la solicitarea grupului parlamentar PD, organizarea unei dezbateri politice privind taxa de prima inmatriculare in cadrul sedintei de luni a Camerei Deputatilor. Anuntul a fost facut ieri de catre secretarul Camerei, Valeriu Zgonea, cu precizarea ca dezbaterea va dura o ora si jumatate si la ea vor participa, pe langa deputati, si membri ai Guvernului, ministrul Finantelor sau primul-ministru.
Zgonea a adaugat ca in urma acestei dezbateri Camera Deputatilor nu va lua o decizie. "Este doar o dezbatere politica conform Regulamentului, nu va fi luata nicio decizie", a adaugat Zgonea. El a mai spus ca si grupul parlamentar PC a facut o solicitare de dezbatere publica privind taxa de prima inmatriculare, iar ea a fost "conexata" cu cea a PD.
Pentru mai multe informatii viziteaza Curierul national