Conferință finală a proiectului SABRINA, „Rute pentru biciclete mai sigure în zona Dunării”, eveniment organizat în cooperare cu Strategia europeană pentru regiunea Dunării (EUSDR) – AP1b: Îmbunătățirea mobilității și a multimodalității – legături rutiere, feroviare și aeriene, a reunit invitații internaționali la nivel înalt din domeniul ciclismului și al siguranței rutiere pentru a evidenția rezultatele proiectului și pentru a demonstra beneficiile unei abordări sistematice pentru o infrastructură mai sigură pentru bicicliști.
„Avem nevoie ca UE să ridice nivelul de utilizare a bicicletei pe întreg continentul printr-o strategie coerentă care să finanțeze și să implementeze infrastructura pentru biciclete. Avem nevoie ca toate guvernele europene să promoveze mersul pe bicicletă ca modalitate de reducere a emisiilor din transporturi și de obținere a altor beneficii societale, cum ar fi reducerea poluării aerului și a zgomotului. Ciclismul trebuie integrat ca un mod de transport cu drepturi depline”, a declarat Philip Amaral, director de politici și dezvoltare al ECF – Federația Europeană a Bicicliștilor.
De altfel, creșterea nivelului de conștientizare și implicarea mai activă a celor care se ocupă de siguranța rutieră se numără printre obiectivele proiectului SABRINA, a spus Olivera Rozi, Institutul European pentru Evaluare a Drumurilor.
”Am avut multe provocări în desfăsurarea acest proiect printre care conștientizarea siguranței rutiere și virusul COVID-19. De altfel, pandemia a reprezentat cea mai mare provocare, însă dacă într-o perioadă normală ne-am fi întâlnit de șapte sau de opt ori, acum ne-am văzut și am vorbit săptâmănal și am reușit să creăm această comunitate”, a spus Olivera Rozi.
”Trebuie să ne schimbăm obiceiurile de mobilitate pentru a avea un transport durabil. Trebuie să trecem la un transport intermodal, iar ciclismul este parte integrată și ar trebui să fie accesibil tuturor”, a spus Franc Zepic, Ministerul Infrastructurii, Slovenia.
Dezbaterile și prezentările conferinței au vizat evaluări de siguranță ale rutelor EuroVelo, un sistem de sprijin decizional pentru toate părțile interesate, studii pilot și instruiri în toate cele nouă țări participante și colectare de bune practici și fișe informative.
Potrivit lui Marko Sevrovic, inginer senior securitate rutiere în cadrul Institutul European pentru Evaluare a Drumurilor – Eurorap, în cadrul proiectul SABRINA au fost evaluate rutele de biciclete de pe șase trasee EuroVelo din nouă țări, din care peste 2.500 de kilometri în regiunea Dunării.
”Am cuantificat siguranța rutieră pe aceste rute folosind metodele de evaluare iRAP, CycleRAP și ECS (European Certification Standard). CycleRAP a fost dezvoltat în cadrul SABRINA și ne ajută la identificarea și cartografierea locurilor în care este probabil să apară accidente între bicicliști și alte categorii de mobilitate ușoară”, a spus Marko Sevrovic.
Proiectul SABRINA a dezvoltat, de asemenea, un set de instrumente pentru trasee de ciclism mai sigure, care va spori capacitatea părților interesate de a lua decizii și de a facilita cooperarea la diferite niveluri, prevenind astfel dezvoltarea unei infrastructuri pentru bicicliști care pune în pericol viața utilizatorilor. În plus, proiectul a produs 30 de fișe informative privind riscurile, soluțiile și beneficiile ciclismului, precum și un raport privind cele mai bune practici – toate disponibile online la https://www.interreg-danube.eu/approved-projects/sabrina.
Au fost prezentate modalități prin care părțile interesate naționale și UE pot aborda siguranța infrastructurii de ciclism din strategiile UE și naționale, prin evaluări practice de siguranță și metodologii de îmbunătățire.
Proiectul SABRINA, desfășurat pe o perioadă de trei ani și care urmează să fie finalizat la sfârșitul anului, abordează problemele de siguranță ale infrastructurii de ciclism pe coridoarele de ciclism existente, planificate și lipsă care traversează regiunea Dunării.
Acesta acoperă rute prin Austria, Bulgaria, Croația, Cehia, Ungaria, Moldova, Slovacia și Slovenia cu 11 parteneri de proiect și patru parteneri strategici asociați. Proiectul se desfășoară în cadrul Programului Transnațional Dunărea (Interreg) și este cofinanțat din Fondurile Uniunii Europene (FEDER, ENI).