CSR versus blogosfera

Liderii de opinie din blogosfera contesta implicarea etica a marilor companii si acuza ca acestea se folosesc de CSR pentru a-si face reclama, dar si ca sa urmareasca trendul, opinie sustinuta de 34% dintre respondenti intr-un sondaj efectuat de Selenis pentru portalul responsabilitatesociala.ro.

Text de Loredana Pana

Bloggerii au fost invitati sa raspunda la trei intrebari: care au fost, in opinia lor, cele mai responsabile trei companii in 2007; ce i-a nemultumit la cum au inteles companiile sa demonstreze ca sunt responsabile si ce se asteapta de la acestea in 2008.

Companiile cel mai des nominalizate de catre bloggeri ca fiind "responsabile" sunt Petrom, mentionata de 45% dintre respondenti, Vodafone Romania – 36%, Orange Romania – 25%, Coca-Cola – 16% si Cosmote – 16%.

Bloggerii nu s-au aratat insa impresionati de campaniile de CSR ale companiilor romanesti. Acestia isi doresc sa vada mai multa implicare in domenii ca educatie, protectia mediului, sanatate, cultura, situatia copiilor defavorizati sau a batranilor. Desi sunt apreciate si gesturile filantropice, care sprijina categorii defavorizate, bloggerii ar aprecia mai mult companiile care s-ar implica in domenii active, care reprezinta o proiectie pe termen lung, cum ar fi educatia sau protectia mediului. Majoritatea respondentilor sunt persoane tinere, active social si profesional.

"As vrea sa vad din ce in ce mai multe companii care se implica in rezolvarea problemelor de langa noi": gropi, insuficienta locurilor de parcare, aglomeratie in trafic, sistem de invatamant din ce in ce mai slab", este parerea unui blogger.

Bloggerii sustin ca e jenant sa existe companii care fac milioane de euro in Romania si sa fie premiate pe la diferite gale pentru donatii de 25.000 de euro sau mai putin. Ei sustin ca ar vrea sa vada si companii fara probleme de imagine care se implica in astfel de proiecte.

"Faci prostii, apoi angajezi o firma sa dea cu odorizante", este opinia unui blogger despre activitatile de CSR ale companiilor romanesti.

Dintre cei care au raspuns invitatiei, 38% reproseaza companiilor ca nu au o strategie de CSR pe termen lung, astfel ca nu exista continuitate in programele acestora, dar si lipsa de coerenta in alegerea domeniilor de implicare. Concluzia la care au ajuns cei de la Selenis este ca derularea in mass-media a unei campanii "zgomotoase" nu poate fi o solutie pe termen lung pentru consolidarea unor perceptii pozitive asupra responsabilitatii unui brand.

Dintre respondenti, 43% asteapta sa vada mai multe programe de CSR in 2008 fata de 2007, iar 23% isi doresc sa se implice mai multe companii decat cele care au facut-o pana acum.

Marius Balaci, initiatorul campaniei, este optimist in ceea ce priveste CSR-ul in Romania. "Consider ca, pe viitor, se va tine cont de opiniile bloggerilor si ca Romania va ajunge curand la nivelul CSR-ului din strainatate. Astfel, oamenii vor sti sa tina cont de cat de responsabila social este compania prestatoare", a declarat Marius Balaci.

La nivel international, proiectele de CSR sunt bine-cunoscute, iar oamenii chiar au ajuns sa faca presiuni asupra marilor companii. Un studiu din 2000 arata ca 70% dintre consumatorii europeni isi aleg produsele sau serviciile in functie de cat de responsabila este compania respectiva. La fel si americanii sunt interesati. Un studiu din 2004 arata ca 85% dintre americani sunt inclinati sa schimbe un brand in favoarea altuia asemanator, insa implicat intr-o cauza sociala.

Articolul precedent
Articolul următor
spot_img

Ultimele știri