Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a aparat astazi decizia de crestere a taxei de poluare pentru vehiculele importate, argumentand ca aceasta masura este absolut necesara pentru a stopa afluxul de masini second-hand poluatoare in Romania, dar si pentru a incuraja achizitiile de masini electrice sau hibrid.
”Cine vrea sa aduca o masina second hand din strainatate se va gandi de doua ori inainte si poate isi va cumpara poate o masina noua, de productie interna, care polueaza mai putin”, a declarat ministrul pentru Realitatea TV.
Ministrul Laszlo Borbely anuntase ieri ca taxa auto va fi majorata, de la 1 ianuarie 2011, cu 25 – 50%.
Legat de avertismentul pe care Comisia Europeana la trimis in trecut Romaniei cu privire la taxa auto, ministrul Borbely a explicat ca nu exista posibilitatea unei noi atentionari, deoarece „noi acum doar marim actualele taxe, iar in cazul masinilor Euro 5 vom introduce o taxa modica”.
„La masinile hibrid sau electrice nu trebuie sa fie platitia nici un fel de taxa. Acest lucru va ajuta economia verde si lupta impotriva poluarii”, a mai spus ministrul. Acesta a precizat valorile propuse ieri de ministerul Mediului sunt in curs de analizare in cadrul unui comitet interministerial, urmand ca abia saptamana viitoare sa fie dat publicitatii cuantumul final in cazul fiecarui tip de autovehicul.
Specialisti: Lovitura majora pentru importul de masini second-hand
Potrivit unei analize Mediafax, majorarea taxei auto va duce la stoparea importurilor de masini second hand si va incuraja achizitia de vehicule produse in Romania.
"Daca in 2009, in mai mult de jumatate dintre ofertele auto second hand era vorba de masini importate, anul acesta ponderea lor a scazut la 30%. Odata cu majorarea taxei de poluare nu va mai renta aducerea masinilor de peste granita, astfel ca, in curand, vom asista la importuri auto second hand spre zero", a aratat directorul general al site-ului de oferte auto autovit.ro, Attila Okanyi.
El a explicat ca piata masinilor rulate se va axa pe flote de masini recuperate de firme de leasing si pe vehicule comercializate de dealeri care s-au orientat si spre acest segment.
La randul sau, directorul general al portatului auto.ro, Bogdan Axinia, spune ca achizitia de vehicule rulate nu va mai fi rentabila, intrucat preturile vor ajunge sa le echivaleze pe cele ale masinilor noi produse in Romania.
Dacia si Ford, marii castigatori
"Cred ca majorarea taxei de poluare este in beneficiul constructorilor locali, Dacia si Ford, si tot mai multi romani vor prefera sa cumpere aceste masini", a afirmat reprezentantul auto.ro.
El a adaugat ca, in prezent, pretul mediu de vanzare al unui autoturism second hand este de aproape 6.000 de euro, cu 21% mai mic fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Conform unei analize autovit.ro, vechimea medie a autoturismelor rulate aflate la vanzare este de opt ani.
Inmatricularile de masini second hand au scazut in primele zece luni cu 18%, la 146.644 unitati, potrivit datelor Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatricularea Vehiculelor.
Borbely a spus in ultimul an au fost aduse in Romania 120.000 de masini second-hand, din care multe mai vechi de zece ani.
Cititi si: Taxa de poluare va fi majorata cu pana la 50%, de la 1 ianuarie 2011