PE a aprobat marti includerea transportului aerian in schema de comercializare a cotelor de emisie a gazelor cu efect de sera pina in 2011, dar cere derogari pentru zborurile militare.
Daca traficul aerian ar fi gestionat mai eficient, consumul de carburant s-ar putea reduce cu 12%, ceea ce ar duce la o scadere a emisiilor de dioxid de carbon, sustine Parlamentul European. De aceea, proiectele „Cerul unic european” si SESAR ar trebui aplicate cit mai repede. Este datoria institutiilor UE si a statelor membre sa ia masuri ferme pentru stabilirea unor „blocuri de spatiu aerian functionale si flexibile”.
Sectorul aviatic are impact asupra climei mondiale prin emisiile de CO2, oxizi de azot, vapori de apa, particule de sulfat si funingine. Comitetul interguvernamental pentru schimbari climatice estimeaza ca impactul total al sectorului aviatiei este, in prezent, de doua-patru ori mai mare decit efectul emisiilor de CO2 din trecut.
„Vrem un sistem mondial cit mai curind posibil. Daca alte tari au propuneri mai bune, sintem gata sa schimbam sistemul, dar trebuie sa se faca ceva si in sectorul aviatic”, a declarat Peter Liese, raportorul german pe aceasta problema. Limitele poluarii pentru liniile aeriene au fost fixate la 90% din media emisiilor in perioada 2004-2006. Comisarul UE pentru Mediu, Stavros Dimas, a declarat ca transportul aerian trebuie sa contribuie la lupta contra schimbarii climatice si sa nu aiba o pozitie avantajoasa fata de alte sectoare economice care fac deja eforturi semnificative de a reduce emisiile de gaze. In UE emisiile de CO2 sint aproape duble fata de nivelul din 1990 si vor creste pina la 150% in 2012, a mai spus oficialul european.
Companiile aeriene vor putea cumpara 25% din permisele de emitere a CO2, potrivit normelor adoptate marti, si nu 50% cum propusese initial Comisia Europeana, modificare criticata de firmele din sectorul aviatic. Masurile luate ne vor costa 160 de miliarde de euro, sustin reprezentantii respectivelor companii.
CE estimeaza ca pretul biletelor de calatorie va creste cu 1,80-9 euro pina in 2020 daca aviatia va fi parte a schemei de comercializare a emisiilor, o crestere nesemnificativa comparativ cu schimbarile determinate de cresterea preturilor la combustibili.
Pentru mai multe informatii viziteaza Cotidanul