Presedintele american Barack Obama urma sa anunte marti masuri fara precedent in domeniul eficientizarii consumului de carburanti auto si a emisiilor de dioxid de carbon, bazate pe un standard national unic, relateaza Reuters.
“Toate companiile vor trebui sa fabrice masini mai curate si mai eficiente”, a declarat, sub acoperirea anonimatului, un oficial de la Casa Alba. Masinile si camioanele usoare ar urma sa ajunga la un consum de 35 de mile pe galon – fata de 27,5 mile pe galon in prezent – pana in 2016, si nu pana in 2020, asa cum se stabilise in 2007. Guvernul american estimeaza ca va economisi prin acest program 1,8 miliarde de barili de petrol, iar emisiile de dioxid de carbon vor scadea cu 900 de milioane de kilotone, adica o reducere de 30% fata de nivelul actual.
Producatorii americani si straini de automobile – inclusiv General Motors, care se afla in pragul falimentului – au anuntat deja ca vor sustine propunerile. Prin introducerea standardului national unic, Obama spera sa puna capat conflictului dintre Washington si California, stat care a incercat de mai multe ori sa-si impuna propriile reglementari in domeniu. Guvernatorul Arnold Schwarzenegger a anuntat ca sustine initiativa presedintelui, dar nu este de acord cu reducerea cu 30% a emisiilor poluante.
Noile reglementari le vor oferi producatorilor flexibilitate in atingerea standardelor si se va putea evalua impactul combustibililor pe baza de carbon asupra mediului inconjurator.
Reversul medaliei consta in cresterea pretului automobilelor. Potrivit unui oficial citat de “The Washington Post”, pretul mediu al masinilor care vor respecta aceste standarde va creste cu 600 de dolari sau chiar mai mult.
"Acesta ar putea fi inceputul erei masinilor ecologice", a declarat directorul de cercetare al programului vehiculelor ecologice, din cadrul Union of Concerned Scientists, David Friedman.
Administratia Obama apreciaza ca pretul carburantilor va trebui sa ajunga la 3,50 dolari pe galon pana in 2016, pentru a determina consumatorii sa treaca la vehicule mai eficiente.Cu toate ca producatorii auto incearca sa scoata de pe piata masini electrice sau hibride, recesiunea a scazut pretul combustibilului, un galon fiind cotat la un pret mediu de 2,3 dolari, ceea ce a dus la cresterea vanzarilor la vehiculele mai poluante.