Comisia Europeana a lansat, pe 5 februarie, la Bruxelles Initiativa Tehnologica "Clean Sky", prin care se urmareste dezvoltarea unei tehnologii care va permite reducerea cu 50% a zgomotului si cu pana la 80% a emisiilor de CO2 si NO pana in 2020, informeaza EurActiv.
Aceasta initiativa vine in contextul in care UE incearca sa reduca cresterea poluarii atmosferice provocata de sectorul aviatic. Abordarea europeana vizeaza includerea liniilor aeriene in sistemul UE de comercializare a emisiilor.
"Clean Sky" este una dintre cele sase initiative tehnologice create de Comisie pentru evitarea fragmentarii eforturilor de cercetare si pentru a incuraja investitiile pe scara larga si termen lung in acest domeniu de cercetare. Din initiativa "Clean Sky" fac parte, pana in prezent, 54 de industrii, 15 centre de cercetare si 17 universitati din 16 tari.
Finantarile provin din fondurile programelor de cercetare industriale ale UE si se vor axa pe sase proiecte specifice, printre care sunt incluse motoarele verzi, eficienta energetica si materialele usoare.
UE spera ca va putea sustine astfel producatorii europeni de avioane sa fie competitivi in constructia avioanelor verzi. Dezvoltarea sectorului aviatic depinde in prezent de capacitatea de a-si reduce impactul de mediu. Pentru acest lucru sunt necesare resurse de care nu dispune nici UE, nici industria si nici cercetatorii. Initiative similare "Clean Sky" devin, astfel, vitale pentru atingerea obiectivelor europene.
Lke Svensson, presedintele Asociatiei Europene a Industriilor Aerospatiale si de Aparare, a subliniat faptul ca aviatia contribuie doar cu 2-3% la totalul emisiilor de dioxid de carbon din UE. El a insistat asupra faptului ca nici macar aceste cifre nu sunt acceptabile, dar a adaugat ca industria trebuie sa faca parte din solutie si nu din problema.
Marc Ventre, presedintele Comitetului Executiv al Clean Sky, se asteapta ca noile tehnologii sa fie testate si implementate pana in 2015. O noua generatie de avioane mai curate ar trebui sa devina functionala incepand cu aceasta data.
Sectorul aviatic a salutat aceasta initiativa, dar le-a cerut guvernelor europene sa se concentreze mai mult pe proiectul care vizeaza construirea unui singur spatiu aerian european, "Single European Sky". Asociatia Europeana a Liniilor Aeriene considera ca aceasta initiativa poate reduce emisiile de dioxid de carbon cu 12%, prin imbunatatirea infrastructurii si rezolvarea ineficientelor operationale.