Ciclismul și mobilitatea activă, priorități pentru statele membre UE

Deputații europeni cer statelor membre să adopte planuri de mobilitate urbană durabilă până la sfârșitul anului 2025, pentru a integra diferite moduri de transport, inclusiv ciclismul sau mobilitatea activă, pentru a reduce congestia și a îmbunătăți siguranța rutieră. Acest plan ar trebui să devină una dintre condițiile pentru obținerea finanțării UE.

Comisia pentru transport și turism (TRAN) al Parlamentului European a adoptat săptămâna trecută raportul său referitor la noile directive TEN-T. Formularea finală îmbunătățește în continuare proiectul prezentat în toamna anului 2022, clarificând faptul că investițiile majore în infrastructura europeană – cum ar fi autostrăzile sau căile ferate – ar trebui să ia în considerare mersul pe jos și ciclismul, în special în zonele urbane funcționale.

Potrivit ECF, raportul final TRAN se bazează pe proiectul pregătit de Barbara Thaler (EPP) și Dominique Riquet (Renew), prezentat la 26 octombrie 2022. În comparație cu propunerea inițială a Comisiei Europene, proiectul a întărit deja semnificativ prevederile referitoare la nodurile urbane (orașele mari cu mai mult de 100.000 de locuitori) și a extins sfera lor teritorială la zonele urbane funcționale.

În cadrul acestor noduri urbane, ar fi obligatorie integrarea infrastructurii de ciclism în drumuri și căi ferate noi sau modernizate. Același proiect a introdus și o definiție a EuroVelo, rețeaua europeană de rute de ciclism, și a extins definiția modurilor active de transport pentru a include pedelecs. În prioritățile generale ale TEN-T, raportorii au propus includerea „căutării sinergiilor între toate modurile de transport, inclusiv modurile active și eliminarea obstacolelor pentru mobilitate activă, atunci când infrastructura este modernizată sau construită nou”.

În urma prezentării, alți membri ai comitetului TRAN au depus propuneri suplimentare, cu aproximativ 50 de amendamente care privesc direct ciclismul și mobilitatea activă. În avizul Comisiei pentru piața internă și protecția consumatorilor (IMCO) a Parlamentului European au fost incluse și amendamente legate de ciclism. După o jumătate de an de negocieri, multe dintre acestea au fost integrate în raportul final. Iată câteva momente importante:

  • „Promovarea infrastructurii modurilor active” a fost adăugată la obiectivele TEN-T în articolul 4 din regulament.
  • O obligație de a lua în considerare sinergiile cu rețelele cu moduri active, și în special cu rețeaua EuroVelo, a fost adăugată la articolul 5. În regulamentul actual, o dispoziție similară este inclusă doar într-un considerent – parte neobligatorie a documentului.
  • „Furnizarea infrastructurii modurilor active de-a lungul căilor navigabile” a fost adăugată la prioritățile suplimentare pentru dezvoltarea infrastructurii căilor navigabile interioare în articolul 23.
  • Parlamentul ar dori, de asemenea, să oblige Comisia Europeană să pregătească, până cel târziu la 31 decembrie 2025, standarde de siguranță armonizate pentru infrastructura pentru ciclism și pieton (articolul 40).

„Raportul ar putea fi mai bun? Desigur: obligația de a integra infrastructura de ciclism în drumurile și căile ferate noi și modernizate ar putea fi un principiu general, nelimitat la nodurile urbane. Regulamentul ar putea face mai mult pentru a aborda barierele existente, create de proiectarea slabă a investițiilor anterioare. Și, în sfârșit, EuroVelo ar putea fi o componentă cu drepturi depline a TEN-T. Cu toate acestea, având în vedere că legislația actuală nu include un singur cuvânt despre mers cu bicicleta sau mersul pe jos în partea de reglementare, raportul reprezintă un pas uimitor înainte. Recunoaște în mod clar necesitatea de a lua în considerare mobilitatea activă atunci când se planifică, se implementează și se operează infrastructura pentru transportul pe distanțe lungi”, spun reprezentanții ECF.

Raportul final trebuie acum adoptat de plenul Parlamentului European. Ulterior, forma finală a revizuirii TEN-T va fi negociată în așa-numitul trilog dintre Parlament, Consiliu și Comisie.

Citește și:

Parlamentul European votează pentru o strategie revoluționară de ciclism în Europa

***

Acest text a fost generat în parte cu ajutorul ChatGPT, model de generare a limbajului dezvoltat de OpenAI. După generarea limbajului provizoriu, autorul a revizuit, editat și modificat textul conform propriilor preferințe și își asumă responsabilitatea finală pentru conținutul acestuia.

spot_img

Ultimele știri