Uniunea Europeana isi creioneaza viitorul sistem de transport urban, alocand resurse financiare si umane importante.
Scopul acestor investitii il constituie implementarea unui sistem de transport flexibil, cu reduceri substantiale ale poluantilor si ale emisiilor de CO2, cat si crearea unui mediu urban sanatos.
Un astfel de proiect este City Alternative Trasnport System CATS, care implica primariile oraselor Ploiesti, Strasbourg si Formello, Universitatea din Lausanne, Institutul MINES ParisTech, alaturi de alte doua companii elvetiene.
Proiectul City Alternative Transport System (CATS) experimenteaza si dezvolta noi servicii de transport urban, care se bazeaza pe vehicule de noua generatie. Caracterul sau inovator consta in utilizarea unui singur tip de vehicul atat pentru deplasarile personale, cat si pentru cele cu caracter semicolectiv. Acest nou serviciu de transport are ca scop armonizarea transportului public cu transportul individual.
Noul mod de transport se bazeaza pe doua principii. Primul este dat de conceptul self service, unde vehicule urbane mici si ecologice sunt oferite, pe termen scurt, sub forma de inchiriere. Cel de-al doilea consta intr-un serviciu de transport in comun flexibil, cu o lungime variabila de vehicule in convoi, condus de un sofer profesionist, care opereaza la ore fixe pe un anumit traseu sau doar in functie de anumite necesitati identificate.
In cadrul retelei City Alternative Transport System, patru vehicule Cristal si doua statii sunt puse la dispozitie de Lohr Industrie pentru experimente in cadrul proiectului.
„Obiectivul acestui proiect il constituie dezvoltarea unui sistem de transport pe baza unui vehicul electric existent – CRISTAL. Vehiculul are o capacitate de patru sau sase persoane, putand fi condus si manual. Pe axele principale din oras, unde traficul este mare si apar ambuteiaje, acest tip de vehicul va trece pe conducere automata. Ele vor fi incolonate insa fara a fi conectate fizic si se vor deplasa sincron. Astfel, vehiculele se vor sincroniza cu semnalizarea rutiera pentru a economisi timp si pentru a evita crearea unor blocaje in trafic”, a declarat, Dr. Bogdan Stanciulescu, cercetator la Institutul MINES ParisTech.
Impactul asupra mediului si, in special, asupra emisiilor de CO2, precum si acceptarea si evaluarea absorbtiei pe piata a sistemului vor fi de, asemenea, studiate.
CATS va imbunatati proiectarea si fabricarea sistemului de transport Cristal prin intermediul unei definitii detaliate a principiilor sale de functionare si printr-un design al setarilor sale urbane (statii, infrastructura), in conformitate cu nevoile cetatenilor si ale oraselor.
Orasul Ploiesti, partener CATS
Proiectul CATS va investiga, printr-o analiza detaliata de mobilitate, demonstratii la fata locului si expozitii, impactul introducerii unui asemenea sistem nou in trei orase diferite europene: Strasbourg (Franta), Ploiesti (Romania), Formello (ltalia). Un astfel de sistem va fi testat in conditii de functionare reale.
„Orasul Ploiesti, ca partener in acest proiect, pana in acest moment a realizat raportul de evaluare exante a conditiilor de trafic, a infrastructurii de transport existente, a retelei de transport locale, a costurilor, a consumurilor de combustibil, a factorilor de poluare. De asemenea, au fost facute un studiu al nevoilor utilizatorilor si o analiza ce contine dimensionarea sistemului de transport existent”, a spus primarul Ploiestiului, Iulian Badescu.
Acesta a adugat ca ploiestenii vor fi informati asupra proiectului, printr-o expozitie de prezentare a rezultatelor studiului referitor la conditiile de trafic din oras, precum si printr-un video al demonstratiei facute la Strasbourg si la Formello. La finalul proiectului va fi organizata o conferinta la care vor participa partenerii europeni ai con-sortiului CATS, precum si actorii locali interesati.
CATS a fost demarat la 1 ianuarie 2010 si are ca termen de finalizare 31 decembrie 2013. Costurile totale se ridica la aproximativ 4,2 milioane de euro, din care 2,9 milioane euro sunt asigurate din fondurile europene (FP7-Transport).
City Alternative Trasnport System reprezinta, totodata, continuarea unui proiect de anvergura, incheiat in anul 2010, City Mobil, care a beneficiat de o finantare de 40 milioane de euro, din care 11 au venit din partea Comisiei Europene.
„Proiectul a avut ca scop dezvoltarea unui sistem de transport automat, in anumite contexte particulare: o naveta automata care asigura legatura intr-un parc expozitional si terminalul T5 de la Heathrow, in Anglia, o naveta automata care leaga parcul expozitional de Roma, Italia, un sistem de autobuze care asigura legatura intre campusul universitar si orasul Castellon, in Spania, si un mix de transport automat in La Rochelle, in Franta (un autobuz automat duce studentii in portul vechi, iar de aici sunt preluati de o barca automata catre oras)”, a spus Stanciulescu.
Dintre cele patru proiecte, la finalul testelor au ramas functionale sistemul de autobuze din Castellon si naveta de pe aeroportul Heathrow.