Capital: Biocarburantii, o afacere ratata

O piata care luase avant, cea a productiei de biocombustibili, si-a frant aripile dupa ce subventiile au fost diminuate, iar reglementarile interne au dus la inchiderea fabricilor.

De anul viitor, carburantii comercializati in Romania vor trebui sa fie in proportie de cel putin 5% bio, fata de un procent de 4% acum. Potrivit calendarului asumat in fata Uniunii Europene (UE), ponderea biocarburantilor ar trebui sa ajunga etapizat, pana in 2020, la un nivel dublu.

Productia, in moarte clinica

In rapoartele trimise Comisiei Europene, autoritatile sunt optimiste si sustin ca Romania are suficient potential de a furniza materie prima atat pentru biodiesel, cat si pentru bioetanol, astfel incat sa fie atinse tintele stabilite.
"Potentialul Romaniei de a furniza materie prima necesara pentru biodiesel, respectiv ulei vegetal (floarea-soarelui, soia, rapita), este de circa 500- 550 mii tone/an. Astfel sunt asigurate premisele atingerii tintei de 10% biocarburanti pentru anul 2020, calculate pe baza continutului energetic al tuturor tipurilor de benzina si motorina utilizate in transport", se arata in Planul National de Actiune in domeniul Energiilor Regenerabile, elaborat de Ministerul Economiei.

Pe de alta parte, situatia din teren pare a fi diferita, din cauza legilor proaste date de guvernanti sau a lipsei de interes a acestora. Deocamdata, companiile petroliere locale se aprovizioneaza cu biodiesel in cea mai mare parte din import. Asta din cauza ca industria locala e pe duca, iar capacitatile de productie sunt doar pe hartie.

"Aproape ca nu mai exista producatori de biocombustibili, cam toti au inchis, iar echipamentele fie le-au fost luate de firmele de leasing, fie au fost taiate si vandute", ne-a declarat Marian Enachioiu, presedintele Asociatiei Producatorilor de Biocombustibil (APB). Asta desi in statisticile ministerului apareau la un moment dat 28 de producatori, mai mici sau mai mari.

De altfel, nici singura fabrica de bioetanol din tara, de la Zimnicea, a omului de afaceri Ioan Niculae, nu are "viata" prea buna, desi capacitatea ei de 100.000 tone pe an ar putea asigura aproape tot necesarul intern. Astfel, spune Niculae, din cauza prevederilor ordonantei din 2010 privind combaterea evaziunii fiscale, nu poate realiza exporturi, pentru ca nu are voie sa aiba antrepozite fiscale in afara rafinariei.

Citeste mai mult in Capital
 

spot_img

Ultimele știri