In urma contestatiilor pe care China le-a facut cu privire la taxa pe emisiile de carbon ale avioanelor, care a intrat deja in vigoare de la 1 ianuarie 2012, Bruxelles-ul a decis ca ramane pe pozitie.
Masura prin care Uniunea Europeana obliga toate companiile aeriene care deservesc tarile Uniunii sa cumpere echivalentul a 15% din emisiile de dioxid a fost luata pentru a reduce impactul schimbarilor climatice, iar obligatia de a cumpara cote de dioxid de carbon este conforma dreptului international.
In consecinta, potrivit oficialilor europeni, argumentele avansate de China, cat si de companiile americane, care se opun platii acestei taxe, sunt nefondate.
Potrivit lui Isaac Valero-Ladron, purtatorul de cuvant al comisarului european pentru schimbari climatice, Connie Hedegaard, odata cu aplicarea taxei pe emisiile de carbon ale avioanelor, care zboara in si spre Europa, costul unui bilet de avion, pe ruta New York-Londra, de exemplu, va creste cu 1 sau 2 dolari.
Iar in cazul in care companiile aeriene nu vor respecta legislatia europeana, refuzand plata acestei taxe, vor fi amendate, incepand de la 30 aprilie 2013, cu 100 de euro pe tona de CO2. Sanctiunile ar putea ajunge pana intr-acolo incat companiilor aeriene, care nu se conformeaza prevederilor UE, sa le fie interzise zborurile in spatiul aerian al Uniunii Europene.
Purtatorul de cuvant al lui Connie Hedegaard, comisar european penrtru schimbari climatice: "Nu vom face niciun pas inapoi"
“Cand un chinez deschide un restaurant in Europa, el se supune legilor Uniunii. Iar daca o companie aeriana vrea sa opereze in Uniunea Europeana trebuie sa respecte legislatia europeana si mediul inconjurator. Taxa ramane neschimbata si nu vom face nici macar un pas inapoi”, a declarat Isaac Valero-Ladron.
China a declarat ca este ostila “legislatiei unilateral impuse” prin care Uniunea Europeana obliga companiile aeriene sa cumpere cote de dioxid de carbon pentru zborurile efectuate pe teritoriul sau.
Beijingul a ameninta deja Europa cu represalii comerciale, in special impotriva constructorilor de la Airbus.
Cat despre companiile americane, ele au denuntat aceasta taxa drept “o masura discriminatorie”.
Ministrul de stat, Hillary Clinton, s-a adresat cu catva timp in urma comisarului european pe politici climatice, Connie Hedegaard, cerand Uniunii Europene sa renunte la aceasta masura ori sa faca unele modificari.
“Statele Unite au obiectii puternice la adresa acestei legi si pe plan juridic, si pe plan politic si considera ca Uniunea Europeana isi impune propriile politici altor tari”, a declarat si ministrul american al transporturilor.
Pretul biletelor TAROM, neafectat de achizitionarea permiselor de emisii de carbon
Pretul biletelor emise de TAROM nu va fi afectat de obligatia achizitionarii permiselor de emisii de carbon, a declarat, pentru Green Report, Paula Calarasu, Corporate Communications Manager al TAROM.
„Acest lucru nu se va reflecta deocamdata in preturile biletelor. Compania TAROM nu considera necesara modificarea rutelor pe care opereaza”, a spus Paula Calarasu.
Potrivit informatiilor furnizate de reprezentantul TAROM, compania a initiat in 31 septembrie 2009 Agentiei Nationala de Protectia Mediului (ANPM) planul de monitorizare a emisiilor si planul de monitorizare a tonelor-kilometri. Acestea planuri au fost verificate si aprobate ulterior.