Piata produselor bio din Romania nu va suferi foarte mult din cauza crizei economice pentru ca este o piata de nisa, care se dezvolta independent de problemele economice. Pe de alta parte, in Romania, produsele bio reprezinta mai degraba o perspectiva decat profitabilitate, spune Ciprian Lazarovici, unul dintre proprietarii companiei Biosens. Oana Neneciu prezinta evolutia uneia dintre companiile-pionier in povestea produselor organice si bio din tara noastra.
Perspectiva profitabila
Sanatos, civilizat, dinamic, armonios, responsabil. Acestea sunt cateva dintre atributele clientului caruia i se adreseaza Biosens, o companie romaneasca, infiintata in 2007 si care comercializeaza pe piata autohtona produse 100% organice si biologice, cosmetice si alimentare. Odata cu cresterea nivelului de trai si cu evolutia societatii romanesti, creste si interesul pentru produsele naturale, sanatoase si bune pentru corp. Ciprian Lazarovici, directorul companiei, crede ca potentialul acestui sector nu este deloc de neglijat, chiar daca in prezent piata produselor bio reprezinta sub 1% din piata romaneasca de retail.
„La momentul actual exista mai mult perspectiva decat profitabilitate pe aceasta piata. Cei care au investit sau investesc in produse ecologice in acest moment se gandesc in primul rand la o afacere pe termen lung, avand in vedere ca aceasta piata se afla intr-o faza de formare, de cristalizare. Piata bio in Romania are un potential imens si se extinde intr-un ritm destul de bun. Daca in 2007 exista un singur magazin cu profil ecologic la Sibiu, in 2008 au aparut peste 10 magazine cu profil ecologic in toata tara, asta daca luam in considerare doar comertul de specialitate“, arata Ciprian Lazarovici.
Produse de top
Compania a introdus pe piata din Romania trei marci europene de produse organice, Biotta, Lima si Tautropfen. Sucurile Biotta sunt sucuri 100% ecologice, fara niciun fel de aditivi si conservanti, nefiind obtinute din concentrate. Procesul de prelucrare si materiile prime de calitate permit sucurilor Biotta mentinerea aromelor naturale ale fructelor si legumelor si a cantitatii maxime de vitamine si minerale. Compania este elvetiana si detine pentru sucuri si energizantul natural pe care le comercializeaza sapte tipuri de certificari bio.
Tautropfen este o marca europeana de cosmetice naturale, una dintre cele mai autentice si mai consecvente din piata. Produsele nu sunt testate pe animale, nu contin conservanti sau arome chimice sintetice si nici substante derivate din animale.
Sub brandul Lima, Biosens comercializeaza pe piata din Romania peste 200 de produse organice, de la condimente la sosuri si paste. Compania Lima este prezenta in peste 20 de tari si este una dintre cele mai mari din Europa pe segmentul produselor organice.
Produse de calitate exista, infrastructura pentru desfacere, in schimb, nu in Romania. Directorul Biosens spune ca aceasta este una dintre principalele piedici in calea dezvoltarii rapide a acestui segment in tara noastra.
„Produsele bio inca se folosesc de infrastructura vechilor Plafare, a produselor asa-numite „naturiste“, produse care nu sunt certificate si nu au nicio legatura cu cele ecologice. Daca detinatorii de astfel de magazine ar intelege cat de benefica ar fi conversia la un profil ecologic al propriei afaceri, atunci s-ar forma in scurt timp o infrastructura solida, care se poate compara cu cea din Germania sau din Franta. Consolidarea unei infrastructuri
a comertului de specialitate bio ar aduce avantaje atat pentru importatori, cat si pentru producatorii interni, reducand din presiunea pe care grupurile mari de retail o exercita in negocieri si la pozitionarea produselor pe piata“, subliniaza Lazarovici.
„Daca media europeana a pietei ecologice este de 5%-7% din piata de retail, in Romania e undeva la sub 1%, dar cu un potential de crestere considerabil“, spune Ciprian Lazarovici.
Pe timp de criza
Mult-discutata criza economica pare de neoprit si in Romania, iar toate sectoarele industriale si comerciale pare ca vor fi afectate de problemele economice. Piata produselor bio nu va scapa usor, crede directorul Biosens, dar va scapa mai usor ca alte sectoare. In mod traditional, oamenii aleg pe timp de recesiune economica sau de criza produse mai ieftine, dar produsele comercializate de companie au avantajul nisei. Sunt mai scumpe, dar se adreseaza unei categorii precise si din start redusa de consumatori.
„Devalorizarea monedei nationale i-a constrans pe importatorii de produse ecologice sa ridice preturile, astfel ca produsele si asa scumpe au devenit si mai inaccesibile. Totusi, in opinia mea, aceasta piata fiind una de nisa, fiind o piata care practic aduce un nou set de valori care determina comportamentul consumatorului, nu va fi afectata puternic, ci dimpotriva se va dezvolta independent de problemele economiei. O anumita sincronizare exista intotdeauna intre piete si starea generala a economiei, dar odata ce consumatorul a asimilat valorile din spatele produselor ecologice, ramane fidel acestor produse. Piata produselor ecologice in Romania este intr-o faza dinamica, de formare, si nu se va lasa usor intimidata de criza, mai arata Ciprian Lazarovici.
Desi in prezent distribuie produsele in magazine relativ mici, an restaurante sau in noile magazine cu produse organice, compania ii vizeaza pe viitor marii retaileri, lanturi ca Metro, Carrefour, Selgros sau Cora.