Rezistenta, foarte usoara, simpla, moderna, dar si pretioasa, ca o piesa de arta. Asa arata bicicleta perfecta pentru Doru Popescu si partenerii sai, care au decis sa transforme pasiunea lor comuna pentru pedalat intr-o afacere, personalizand biciclete la comanda. „De la cadru porneste nobletea unei biciclete”, sustin patronii magazinului on-line Perpetuum, care folosesc doar cadre manufacturate, vintage, pe care apoi le reconditioneaza. Nu produc nimic in serie, totul este facut de mana, fiecare surub isi stie locul, iar asta se vede in produsul final – o bicicleta mult mai usoara si „vesnica”.
Text de Loredana Pana
Ce fel de biciclete faceti?
In primul rand, noi suntem adeptii miscarii Fixed Gear si facem biciclete fixe de oras. Adica biciclete de velodrom, dar adaptate pentru oras. Sunt foarte usoare, reziste, frumoase si foarte „fashionable”. Vrem sa oferim o alternativa la conceptia ca o bicicleta de oras trebuie sa fie un tanc, pentru ca ai borduri si gropi. Nu cred ca ai nevoie de un tanc de 20 de kilograme ca sa poti merge prin oras. Bicicletele noastre au cam 8-9 kilograme. In momentul in care poti sa o ridici usor pe umar, sa o urci in lift, sa cobori scarile, te raportezi cu totul altfel la ce poti sa faci cu ea zilnic. Ideea este ca vrem sa militam pentru o imagine simpla si indestructibila a bicicletei.
Cel mai important aspect al bicicletelor noastre este ca sunt „maintenance free”. Adica nu au nevoie de intretinere pentru foarte multa vreme. Daca as spune un an, nu ar fi corect, pentru ca pe unele biciclete le-am facut acum trei ani si nu s-au stricat deloc de atunci.
BICICLETA FARA FRANE
Ce este o bicicleta fixa?
Miscarea Fixed Gear e un trend care a inceput acum multa vreme pe afara, San Francisco si New York fiind primele orase. In Europa, Londra este cel mai important centru. O bicicleta fixa nu are viteza si nici frane. Pinionul este fix pe butuc, nu se poate invarti in gol. Francezii o numesc pinion fix, englezii – fixed gear, iar toata lumea o stie de „fixie”. Este exact asa cum a fost ea inventata, originala. Oamenii mergeau la Turul Frantei in 1900 pe biciclete fixe. Practic, nu poti sa opresti pedalarea. Atata timp cat rotile se invart, pedalele nu pot ramane fixe. Imposibilitatea de a opri pedalarea iti ofera foarte mult control, pentru ca esti tot timpul conectat. E ca o alergare cu imbunatatiri. Bicicletele fixe originale nu au frana. Poti sa mergi si cu spatele, se pot face sarituri si alte trickuri. Acum patru ani, eram singurul din Romania care mergea pe o bicicleta fixa.
Adica faceti biciclete fara frane?
Da, la comanda. Multi mi-au zis ca sunt sinucigas, insa, odata ce mergi pe o bicicleta fixa, devii dependent. In SU A oamenii se dau frecvent pe biciclete fara frane, insa Bucurestiul nu este pregatit pentru asta. Perpetuum nu face doar biciclete fixe. In principiu facem
orice isi doreste clientul, cu conditia sa fie cu o singura viteza. Nu ne incurcam cu biciclete cu viteze, in general cu cele care se deregleaza repede. Simplitatea este frumoasa si foarte utila.
Care este procesul de productie?
Am inceput ca si colectionari. Adunam piesele si le montam, nu avem un flux tehnologic de serie. Nu luam cadrele dintr-un anume loc. Toate cadrele sunt de la biciclete de performanta, din Crom-Molibden, un otel cam la fel de dur ca titanul, dar nu atat de elastic. Un cadru de otel nu are moarte. Traieste pentru totdeauna, fata de aluminiu, care imbatraneste. Noi spunem ca aceste biciclete pot fi purtate si de urmasii nostri. Elementele adiacente cadrului sunt fie noi, fie tot vintage, reconditionate.
PIESE „FARA MOARTE”
De unde cumparati piesele?
Cumparam multe piese noi din Anglia si butuci japonezi, pentru ca sunt foarte rezistenti, pe rulment. Luam si biciclete vechi daca sunt speciale si au cadre realizate de mana, nu de serie. In general, cadrele pe care le folosim sunt realizate de manufacturieri francezi, elvetieni, japonezi si italieni. Tubulatura este rezistenta si foarte subtire. Imbinarile se fac doar cu alama, argon sau argint. Am un cadru din inox care nu numai ca nu are moarte, dar nici nu rugineste si este sudat cu argint. Toate cadrele sunt vechi, dar sunt reconditionate si optimizate foarte mult de noi. La bicicleta mea am un cadru de pista care cantareste doar 1,5 kilograme si este din 1965. De la cadru porneste nobletea unei biciclete. Daca acel cadru merita sa investim in el, noi cumparam si toata bicicleta, dar de obicei e foarte grea.
Care sunt preturile?
Preturile sunt intre 1.500 si 4.500 lei. Unele cadre merita mai mult, dar noi vrem sa le promovam foarte mult acum. Ar merita preturi mai mari, pentru ca sunt unice. Sunt lucrate de mana, ca niste opere de arta, doar ca piata nu permite acum.
Cate biciclete ati vandut pana acum?
Ne-am decis sa vindem de cateva luni. Multe dintre bicicletele noastre au fost facute pentru prieteni. Noi, fiind colectionari, am reconditionat biciclete ca sa le tinem ca obiecte de arta, nu neaparat sa ne dam pe ele. Am vandut doua pana acum, dar deja numarul comezilor este in crestere.
Ce urmeaza sa faceti pe viitor?
Sunt doua magazine interesate, Ollie Gang Shop si Cyclopedia. Urmeaza sa le bagam aici, dar si sa continuam cu promovarea pe la diverse evenimente urbane. Nu tinem sa intram in cat mai multe magazine pentru ca noi nu producem in serie.