Presedintele Traian Basescu a pledat, marti, pentru investitii in infrastructura fluviala pe Dunare, in cadrul unei intalniri cu oameni de afaceri austrieci, care a avut loc intr-o croaziera organizata pe sectorul romanesc al fluviului.
Dunarea devine un test pentru politicienii europeni si va trebui sa vedem in ce masura facem ceea ce spunem atunci cand ne referim la mediu, a afirmat seful statului.
El a spus ca, in baza unor decizii adoptate la nivelul Comisiei Europene si Consiliului European, Dunarea poate deveni o solutie de transport ecologic care ar degreva autostrazile europene.
Presedintele Basescu a aratat ca Romania, Bulgaria, Serbia, Austria si Germania au in mana solutii de a transforma transportul intr-o varianta "mult mai prietenoasa" cu mediul, dar si mult mai eficienta.
"Important este daca avem vointa sa facem acest lucru. Ca politician si ministru al Transporturilor in cinci Guverne ale Romaniei am avut mereu sentimentul ca nu exista inca vointa politica sa unim Marea Neagra cu Marea Nordului, Constanta cu Rotterdam si Anvers", a spus seful statului.
El a mentionat ca, in 1992, a participat la deschiderea Canalului Rin-Main-Dunare, ca ministru al Transporturilor, aflandu-se atunci la bordul primei nave care a tranzitat canalul.
"Am crezut ca dupa aceea vor continua sa treaca multe nave pe acest canal, lucru care insa nu s-a intamplat. Daca pana la intrarea Romaniei si Bulgariei in UE acest lucru ar fi avut o justificare politica, acum aceasta justificare nu mai exista. Daca am decide cu totii sa facem un obiectiv din transportul pe apele interne, avand ca si coloana vertebrala ruta Rin-Main-Dunare, cu certitudine am putea spune ca am lasat ceva in urma pentru generatiile viitoare", a spus Basescu.
El a adaugat ca a fost si este unul dintre politicienii care cred si promoveaza fara rezerve ideea ca Dunarea si Rinul trebuie sa devina o "coloana vertebrala" de dezvoltare economica si transport prietenos cu mediul.
Basescu a sustinut ca Dunarea reprezinta coridorul paneuropean numarul sapte de transport, dar a aratat ca zona pe care Romania si statele vecine o administreaza are nevoie de multe investitii pentru a deveni un coridor de transport performant.
Seful statului a precizat ca Romania are ca frontiera sau in administrare unica 1.075 de kilometri din Dunare, dar potentialul de transport al fluviului este utilizat doar in proportie de 10-12 la suta.
Potrivit presedintelui, pentru a imbunatati conditiile de navigatie pe Dunare, in interiorul programelor de dezvoltare-modernizare a infrastructurilor pe care Romania le are cu UE, sunt alocati circa 250 milioane euro.
"Asta inseamna ca, pana in anul 2013, Dunarea va indeplini toate conditiile necesare desfasurarii navigatiei in deplina siguranta, indiferent de debitele Dunarii. Pentru a fi extrem de precis, atunci cand avem sezoane secetoase, Dunarea va fi deplin navigabila din punct de vedere al sigurantei navigatiei", a subliniat Traian Basescu.
El a mentionat ca Romania detine 23 de porturi maritime si fluviale, care au insa un nivel tehnologic slab si necesita investitii foarte mari pentru a deveni moderne, performante.
"Trebuie spus, in acelasi timp, ca partea costisitoare a infrastructurii porturilor exista, iar partea care trebuie modernizata este cea care priveste capacitatea de operare a navelor, de ridicare, de incarcare, de primire a marfurilor din porturi", a explicat seful statului.
In opinia sa, un avantaj extraordinar pe care-l au porturile dunarene, dincolo de faptul ca au infrastructura de baza de buna calitate, este legatura cu porturile maritime Constanta si Midia. Un alt avantaj, potrivit lui Basescu, este ca Dunarea permite convoaie de 18.000 de tone pe nava.
Potrivit presedintelui, canalele Dunare-Marea Neagra si Dunare-Midia sunt legaturi care scurteaza distanta dintre porturile dunarene si cele maritime cu 400 de kilometri.
Basescu a subliniat ca, personal, vede doua posibilitati de investitii de-a lungul Dunarii – in modernizarea porturilor si administrarea acestora si in investitiile directe in servicii si productie.
Seful statului a aratat ca, daca Rinul este un coridor nu numai de transport, ci si economic, Dunarea nu si-a valorificat de loc potentialul economic, ci doar pe cel de transport in proportie de 10-12 la suta.
"Cred ca Dunarea este locul potrivit unde se pot face investitii acum, indiferent ca se fac pe malul romanesc, sarbesc sau bulgaresc. In Romania oamenii de afaceri sunt bine veniti pentru orice tip de investitie prietenoasa cu mediul si am convingerea ca veti putea gasi mult mai multe variante de investitii decat ce v-as putea sugera eu", le-a spus Basescu oamenilor de afaceri austrieci.
Romania priveste la investitorii straini ca la oameni care creeaza locuri de munca, carora trebuie sa le puna la dispozitie conditii pentru investitii, a afirmat presedintele.
"Daca Romania va atinge un ritm de crestere al PIB-ului de 8-9 la suta, acest lucru se datoreaza investitorilor straini care au investit enorm in Romania in ultimii 5-6 ani si autoritatilor romane care au reusit sa creeze un mediu de afaceri prietenos", a mai spus seful statului.
La randul lor, reprezentantii oamenilor de afaceri austrieci si-au exprimat intentia de a face astfel de investitii in infrastructura fluviala pe Dunare. Ei i-au multumit presedintelui Basescu pentru interesul pe care-l manifesta fata de chestiunea investitiilor straine in Romania.