Adevarul: Vehiculele solare, masinile viitorului verde

Masinile solare au aparut in anii ’80. De atunci, vehiculele care functioneaza suta la suta cu energie solara au devenit tot mai performante si participa la raliuri internationale.Anul acesta, jumatate din consumul global de petrol a fost absorbit de masini si camioane. Specialistii in energetica sunt de parere ca revolutionarea masinii va constitui un pas imens in demersul de inlocuire a combustibililor fosili cu surse alternative de energie.

Deja au aparut vehiculele solare, despre care se spune ca vor fi masinile viitorului. Mai mult decat atat, an de an, in diferite parti de pe glob, se organizeaza raliuri cu masini propulsate suta la suta cu… Soare.Panourile solare sunt componentele de baza ale celor mai multe echipamente de producere a energiei solare. Ele convertesc energia primita de la soare in energie electrica sau termica.

Potentialul energiei Soarelui este imens. Intr-o maniera generala, se considera ca totalitatea energiei solare ajunse pe Pamant in mai putin de o ora ar acoperi nevoile energetice ale umanitatii timp de un an, in conditiile in care ar fi recuperata in totalitate.

In acest sens, panourile solare sunt astazi amplasate pe acoperisurile caselor, pe intinsele suprafete aride ale deserturilor si, mai nou, pe caroseriile masinilor. Panourile solare amplasate pe suprafata vehiculului capteaza razele solare, pe care le convereste in electricitate. Astazi, exista masini cu care se poate circula kilometri intregi fara niciun strop de benzina.

In Australia, cel mai mare raliu cu masini solare

Desi masinile solare se afla inca in stadiu experimental, mai multi specialisti in domeniu sunt de parere ca vehiculele solare vor fi masinile viitorului. Prima masina electrica autonoma alimentata cu celule fotovoltaice a aparut in 1981 si putea atinge doar 30 km/h. Astazi, masinile solare depasesc cu mult viteza de 100 km/h. Deja tot mai multe universitati din lume au echipe specializate care se intrec in a construi si a participa la diverse raliuri cu masini solare.

Exista mai multe curse de masini propulsate cu energie solara, dar, de departe, World Solar Challenge este cea mai cunoscuta. Cursa de masini solare World Solar Challenge din Australia a implinit anul acesta 20 de ani. Competitia are loc o data la doi ani si inca de la lansarea sa in 1987, autoturisme solare experimentale parcurg un circuit de 3.021 de kilometri de-a lungul Australiei Centrale, intre orasele Darwin si Adelaide.

Competitia promoveaza energiile regenerabile

Competitia reuneste echipe provenind din toate colturile lumii, cele mai multe facand parte din cadrul unor prestigioase universitati, dar si din interiorul unor mari companii de autoturisme. Echipele participante isi construiesc masinile solare cu care intra in concurs.

Povestea World Solar Challenge a inceput in 1982, cand australianul Hans Tholstrup a construit Quiet Achiever, un vehicul electric echipat cu celule solare. In 1983, a traversat Australia cu vehiculul sau experimental in 20 de zile, mergand de la Perth pana la Sydney, pe o distanta de 4.129 de kilometri, doar cu ajutorul Soarelui. Australianul si-a imaginat atunci o competitie internationala cu masini solare care sa ruleze peste 3.000 de kilometri, intre Darwin si Adelaide, cu cea mai mare viteza.

Primul start a fost dat la 1 noiembrie 1987. Atunci au fost 23 de echipe concurente, dintre care doar sapte au ajuns la destinatie. De atunci, raliul a devenit un eveniment mondial, mult asteptat. Competitia sustine cercetarea in domeniul masinilor solare si incearca sa sensibilizeze populatia intregii lumi cu privire la necesitatea utilizarii energiilor regenerabile.

Olandezii, campioni la masinile solare

Anul acesta, din cele 17 tari concurente, Nuon Solar, o echipa de tineri olandezi, de la Universitatea Tehnica Delft, a castigat raliul australian al masinilor propulsate cu energie solara. Nuna4, masina construita de echipa din Olanda, a parcurs cei 3.000 de kilometri si a trecut cea dintai linia de demarcatie, la ora locala 16.55. Nuna4 a finalizat cursa in 33 de ore si 17 minute.

Este pentru a patra oara consecutiv cand echipa olandeza Nuon Solar castiga competitia internationala cu masini solare. La editia trecuta, aceasta a concurat cu Nuna3 care, de asemenea, s-a dovedit a fi cel mai rapid vehicul solar din lume. Cei 11 studenti de la Delft au demonstrat deja ca este posibil sa traversezi 3.000 de kilometri doar cu ajutorul Soarelui.

Temperaturi ridicate, viteza mare

Toate masinile concurente au parcurs traseul dintre localitatea Darwin, situata in nordul tropical al Australiei, si orasul Adelaide, situat pe coasta de sud a continentului. Temperaturile de peste 50 de grade din timpul zilei le-au permis masinilor sa atinga viteze foarte mari. Viteza medie a autovehiculului Nuna4 a fost de 90,7 kilometri pe ora.

"Masinile pot atinge si viteze mult mai mari, dar soferii trebuie sa se situeze cat de mult posibil intre 90 si 100 km/h. Aceasta intrecere nu are loc pentru a se vedea cine este mai rapid cat pentru a se constata eficienta energiei solare", a declarat Chris Selwood, coordonatorul evenimentului din Australia World Solar Challenge de anul acesta. In cadrul railiului World Solar Challenge, masinile trebuie sa se conformeze regulilor de circulatie.

Masinile solare au design excentric

Dimensiunile maxime ale vehiculului trebuie sa fie: 5 metri lungime, 2 metri latime si 1,6 metri inaltime. Pe de alta parte, cu exceptia dimensiunilor exterioare ale masinii, nu se impune niciun fel de restrictie in ceea ce priveste designul si constructia vehiculului. De aceea, masinile solare au un design excentric, unele dintre ele semanand cu niste nave spatiale.

De-a lungul traseului, exista puncte de verificare, unde masinile trebuie sa stationeze fiecare cate 30 de minute. In aceasta pauza, nu sunt admise reparatii. In plus, capacitatea bateriilor este limitata la 5 kWh. La plecarea in cursa, bateriile masinilor pot fi complet incarcate, iar regula jocului spune ca ele nu mai pot fi incarcate in timpul competitiei, in afara de situatiile in care efectiv aceastea se descarca de tot. In cazul in care insa competitorii sunt pusi in situatia de a reincarca bateriile in timpul cursei, vor fi penalizati la cronometru.

Intreg Pamantul, cu o masina solara

Elvetianul Louis Palmer vrea sa dovedeasca lumii ca masinile cu panouri solare sunt la fel de practice in viata de zi cu zi, nu numai in cadrul raliurilor internationale. Elvetianul intentioneaza sa intre in cartea recordurilor ca prima persoana care face inconjurul lumii intr-o masina solara. Astfel, el a plecat din Elvetia pe 3 iulie anul acesta si a ajuns, la inceputul lunii decembrie, la Conferinta de la Bali, cu "taxiul" sau care functioneaza cu energie solara.

Prototipul este o masina pe trei roti echipata cu panouri solare. El doreste sa parcurga peste 50.000 de kilometri, trecand prin 50 de tari in 16 luni. Pentru a circula atata vreme cu masina lui solara, este suficient ca el "sa bage masina in priza pentru a-i reincarca bateriile".

Elvetianul a specificat ca electricitatea pompata in toata lumea, in scopul expeditiei sale, va fi compensata de electricitatea produsa in Elvetia de catre o centrala solara. Inca din 1986, Louis Palmer, atunci in varsta de 14 ani, visa sa faca inconjurul lumii intr-o masina care sa nu polueze planeta. El a reusit sa-si construiasca masina cu ajutorul a patru universitati si 15 societati private elvetiene.

Louis Palmer a traversat deja Africa pe bicicleta si America de Nord cu un mic avion. Dupa parerea lui, "este pentru prima data in istorie cand un automobil face inconjurul lumii fara o picatura de benzina". Ajuns la Conferinta care a avut loc la Bali, multi participanti la evenimentul din Indonezia au cerut sa fie transportati cu "taxiul solar" al lui Palmer. "Aceasta masina functioneaza cu precizia unui ceas elvetian", se mandrea Louis Palmer. Prin Romania, elvetianul a trecut cu vehiculul sau solar, in luna iulie, cand a parcat in curtea primariei din Timisoara.

Nuna, mai performanta de la an la an

Anul acesta, organizatorii le-au impus concurentilor mai multe reguli decat in anterior. De acum inainte, vehiculele solare trebuie sa fie cat mai apropiate de cele care merg cu benzina sau motorina. In plus, ar trebui sa functioneze cu mai putine panouri solare. De aceea, Nuna4 difera de Nuna3 prin urmatoarele elemente: panoul sau solar e mult mai mic, masurand 6 m², in locul celor 9 m² cat avea Nuna3. Scaunul soferului este mai drept, spre deosebire de Nuna3, unde soferul trebuia sa stea aproape culcat.

In plus, masina este mai inalta, mai sigura si, spre deosebire de Nuna3, are volan. Secretul pentru a castiga aceasta competitie il constituie echilibrul intre resursele de energie existente si consumul optim al masinii de-a lungul traseului australian de 3.000 de kilometri.

Viteza masinii se schimba mereu, in functie de conditiile meteorologice, dar si de nivelul de incarcare a bateriilor. In general, panourile solare sunt dirijate perpendicular pe razele soarelui, pentru a capta cat mai multa energie posibila. De aceea, masinile solare folosite in raliuri sunt adesea in intregime inclinate.

Pentru mai multe informatii vizitati Adevarul

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri