Automobilul indian de 2.500 de dolari va fi dezastruos pentru mediu. O crestere masiva a pietei auto mondiale va impiedica reducerea cotelor de emisii poluante.
Lansarea in urma cu doua saptamani a faimoasei Tata Nano, cea mai ieftina masina de pe glob, a fost primita cu entuziasm in India si cu un urias interes in tot restul lumii. La un pret de pornire de 2.500 de dolari, Tata Nano este cel mai accesibil automobil iesit vreodata de pe liniile de asamblare ale constructorilor de masini. Singurii care nu s-au bucurat de proaspatul „chilipir" automobilistic au fost ecologistii, care au avertizat ca soselele, orasele si mediul inconjurator vor fi covarsite de o adevarata explozie a transporturilor cu masina personala.
In viziunea multora, Tata Nano va reprezenta pentru India ceea ce faimosul Model T al companiei Ford a facut in urma cu un secol pentru „democratizarea" transportului cu automobilul in Statele Unite. Fabricarea sa e vazuta nu numai ca o mare realizare a companiei Tata Motors sau a industriei automobilistice, ci ca o adevarata victorie a natiunii indiene.
Din punct de vedere ecologic insa, existenta masinii Tata Nano nu este nici pe departe ieftina, iar pretul ei real va fi platit de indieni si nu numai. Nano este o masina care incalca multe norme de siguranta si ignora actualele standarde de poluare cu dioxid de carbon. Inmultirea masinilor personale va provoca congestionari ale traficului imposibil de gestionat si poluare masiva.
Pentru a scadea cat mai mult costurile de productie, Tata Motors a facut rabat la multe masuri de siguranta si de calitate, lansand o masina cu o viata scurta.
Standardele de poluare, minime
Inca de pe-acum, Tata Nano nu respecta actualele standarde de poluare occidentale, precum Euro IV, iar in curand nu le va putea respecta nici macar pe cele indiene, arata publicatia indiana „Khaleej Times". Desi compania sustine ca masina respecta normele nationale Bharat II si III, afirmatia nu este sustinuta de nicio analiza independenta. Potrivit expertilor in poluare, masinile ultraieftine precum Nano nu dispun de tehnologia complexa necesara pentru a-i mentine emisiile la nivelul initial, astfel ca in scurt timp acestea pot emite de cinci ori mai mult.
Tata Nano este in masura sa produca o adevarata cursa a constructorilor de masini, care vor cauta sa lanseze automobile ieftine profitand de standardele de poluare scazute ale Indiei. Bajaj Auto, Volskwagen, Nissan si General Motors s-au lansat deja in aceasta cursa, iar cel mai mare producator de masini din India, Maruti Suzuki, a anuntat deja proiectul unui automobil de 3.000 de dolari.
Multumita pretului foarte scazut, Tata Nano va determina o extindere majora a pietei automobilelor din India, situata in prezent la circa 1,5 milioane de masini. Daca actualele tendinte se mentin, arata „Khaleej Times", piata masinilor din India va creste anual cu 14,5 procente pana in 2013. Pana in 2020, mai bine de 150 milioane de indieni si alti 150 de chinezi vor avea masini personale. Daca acest lucru se va concretiza, pentru ambele tari va deveni practic imposibila atingerea angajamentelor de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera.
Cosmar pe sosele
Fluxul major de masini ieftine va incetini traficul in orase si, in consecinta, va duce la o crestere a emisiilor/masina. In multe din orasele supraaglomerate ale Indiei, precum Bombay, Delhi sau Calcutta, ambuteiajele si emisiile de gaze de esapament au atins deja niveluri critice, facand din smog un fenomen obisnuit. Criza locurilor de parcare va produce o situatie cel putin delicata din punct de vedere moral. Pe strazile oraselor indiene, o masina poate ocupa legal un spatiu de pe care o familie de saraci lipiti poate fi in schimb evacuata oricand.
Cel mai probabil, Tata Nano si eventualele sale rivale vor obliga autoritatile sa regandeasca politicile din domeniul transporturilor. In primul rand, India va fi nevoita sa lanseze noi proiecte de infrastructura rutiera, intr-un ritm in care il va afecta direct la buzunar pe platitorul de taxe indian.
Vanzari uriase
Pe scurt, Tata Nano este un dezastru din punct de vedere ecologic, iar, la prima vedere, obiectiile ecologiste sunt cat se poate de legitime. „Nu e „Masina Poporului”, e „Masina Poluarii”", se plange ziarul canadian „National Post". Potrivit acestuia, „cateva zeci de milioane de masini noi pompand emisii de CO2 inaintand intr-un semipermanent ambuteiaj e un tablou greu de imaginat pentru initiatorii protocolului de la Kyoto". „Vehiculele din India au emis 219 tone de dioxid de carbon in atmosfera in 2005.
Expertii spun ca cifra va creste de sapte ori, pana la 1.470 de tone pana in 2035, daca traficul de masini nu este reglementat", arata si ziarul britanic „The Guardian". „Daca milioane de indieni si chinezi vor avea masini personale, planeta e sortita pieirii. Brusc, simpatica masinuta Nano nu mai e atat de atractiva", comenteaza „The Washington Post".
Dar aproape orice familie din SUA si Marea Britanie detine o masina sau chiar doua, arata analistul britanic Gwynne Dyer, care denunta vehement ipocrizia lamentatiilor occidentale. „Oare Canada nu are deja peste 12 milioane de masini, chiar daca are 1/30 din populatia Indiei? Nu e vorba oare de un dublu standard? Nu-si dau seama cat de urat suna asta?", se intreaba Dyer.
Oricine de pe aceasta planeta are dreptul egal de a detine o masina daca are suficienti bani. Daca numarul oamenilor care-si permit o masina depaseste numarul de masini pe care il poate suporta aceasta planeta, atunci omenirea va trebui ori sa se gandeasca la un sistem de rationalizare, ori sa accepte consecintele, subliniaza analistul britanic.
El arata ca unele tari dezvoltate emit de 10 pana la 20 de ori mai multe gaze cu efect de sera decat tarile in curs de dezvoltare. In cele din urma, marii poluatori vor trebui sa-si negocieze reducerea graduala a emisiilor, in conditiile in care tarile sarace au dreptul sa le mareasca, astfel incat cele doua grupuri sa convearga la un moment dat catre aceeasi cantitate de emisii pe cap de locuitor.
Dreptul la poluare
Chiar daca India consuma in prezent de doua ori mai multa energie decat Canada, un canadian consuma de 16,5 ori mai multa energie decat un indian. Problema care afecteaza cel mai grav mediul nu este suprapopulatia, ci supraconsumul, arata editorialistul canadian Brian Gould. In opinia acestuia, natiuni care conduc in continuare masini SUV de mare gabarit nu au niciun drept sa se planga de dorintele modeste ale indienilor.
Majoritatea covarsitoare a indienilor, adica circa 800 milioane de oameni, traiesc cu mai putin de un dolar pe zi. Din aceasta perspectiva, pretul de 2.500 de dolari pare foarte mare. La aceasta mai trebuie adaugat faptul ca pretul initial la care este lansata masina nu va putea fi mentinut.
Totusi, la o populatie de 1,1 miliarde de oameni, exista o clasa de mijloc de aproximativ 200 de milioane care-si poate permite un Tata Nano. Nu trebuie ignorat nici faptul ca masina va avea vanzari in intreaga Asie. In prezent, India are o densitate de doar sapte masini la mia de locuitori, comparativ cu SUA, care are 477 de masini la mia de locuitori, sau Marea Britanie, cu 373/mie. Vanzarile cresc rapid, in special datorita dezvoltarii economice sustinute.
Masini care au schimbat lumea
Modelul T Ford
Prima masina ieftina produsa in masa, la un pret de circa 2.000 de dolari in termenii de astazi. „Tin Lizzie" a lui Henry Ford practic a revolutionat economia si transportul. Pentru prima oara in lume, Ford a folosit tehnicile si
normele standard ale unei linii de asamblare pentru a produce masini rapid si ieftin. Valabila in faimoasa
„orice culoare, atata vreme cat e neagra", Modelul T a pus America pe roti. Fabrica din River Rouge a
produs 15 milioane de bucati, respectiv o masina la trei minute, pana in anul 1927, cand productia a fost suspendata.
Jeepul lui Willys-Overland
Vehiculul care a „castigat" cel de-al Doilea Razboi Mondial si "bunicul" SUV-urilor de astazi, lansat in 1941 de constructorul Willys-Overland. Masina de teren a armatei americane, cunoscuta sub initialele GP, a avut un succes enorm datorita tehnologiei 4×4 si a simplitatii modelului. De atunci, masinile de teren s-au schimbat foarte mult, insa cel mai direct descendent este jeepul Wrangler din zilele noastre.
BMC Mini
La finele anilor ’50, Compania British Motor Corporation avea nevoie de o masina mica si economica, capabila sa faca o reala concurenta masinilor germane. A rezultat un vehicul excelent din punct
de vedere tehnic, usor de condus si cu un design foarte inspirat.
Toyota Corolla
Corolla a fost masina cu vanzarile cele mai mari din istorie. Vanzandu-se in 30 milioane de exemplare, Corolla a pus umarul la crearea uriasului concern Toyota, care a devenit unul dintre cei mai mari producatori de
masini din lume si creatorul celei mai populare masini ecologice, Prius. Ideile folosite la productia masinii Toyota Corolla au fost copiate de toti constructorii de masini din lume.