Adevarul: Iesenii, sufocati de trafic

Noxele inspirate de locuitorii municipiului fara sosea de centura sunt duble fata de alte orase din Romania. Cel putin inca trei ani, iesenii din cartierele Pacurari, Canta, Gara si din zona Tutora, strabatute de drumul national 28, vor inghiti in continuare mai mult praf decat alti oraseni din Romania. Potrivit Agentiei pentru Protectia Mediului Iasi, cele mai mari depasiri ale limitei maxime admise de pulberi se inregistreaza de-o parte si de alta a soselei amintite.

Pe aici trec masini de mare tonaj, pentru ca nu exista o sosea de centura. Abia la inceputul acestui an s-a organizat o licitatie pentru stabilirea constructorului care va realiza ruta ocolitoare, dar centura va fi gata abia in 2011…

Lipsa soselei de centura ii sufoca pe ieseni. Noxele emise de miile de masini care strabat zilnic DN 28 ajung in plamanii localnicilor din mai multe cartiere. „Cea mai mare problema a Iasiului o reprezinta poluarea cu pulberi. Zonele cele mai poluate sunt Pacurari-Canta-Gara-Podu de Piatra-Bulevardul Nicolae Iorga, adica pe unde trece DN 28", spune Galea Temneanu, sef Serviciu Implementare Politici de Mediu din cadrul APM Iasi.

Masuratorile zilnice indica, in zonele amintite, cantitati de pulberi de doua ori mai mari decat limitele admise. „Se inregistreaza si peste 100 de micrograme de pulberi in suspensie pe metrul cub de aer, in conditiile in care limita admisa este de 50 de micrograme", explica Temneanu.

Inspectorii de mediu spun ca traficul greu si intens din zona este principala cauza a poluarii aerului si ca soseaua de centura ar fi o solutie pentru reducerea noxelor. „Ruta ocolitoare cu siguranta va reduce nivelul poluarii. Intretinerea si extinderea spatiilor verzi reprezinta alta masura urgenta care trebuie luata de municipalitate, pentru ca acestea joaca rol absorbant", mai spune reprezentantul APM.

Ruta ocolitoare de 31 de kilometri

Deocamdata, soseaua de centura a Iasiului exista doar pe hartie. Acum doua luni s-a desfasurat licitatia pentru desemnarea constructorului, castigatoare fiind societatea Vega 93 Galati. „Pe 26 martie dam ordin de incepere a lucrarilor de proiectare si executie. Pana la jumatatea lunii mai trebuie sa fie gata partea de proiectare", afirma Doina Tiron, seful Directiei de Drumuri Nationale si Autostrazi Iasi.

Aceasta da asigurari ca, incepand din 2011, iesenii din partea de sud a orasului vor respira un aer mai curat. Soseaua de centura va avea 24 de kilometri pentru traficul greu si sapte kilometri pentru traficul usor si va ocoli Iasiul prin zona sudica. Valoarea proiectului este de 136 milioane de lei, bani de la guvern.

Planuri pe hartie

Intre timp, autoritatile promit ca vor stabili masurile, responsabilitatile si costurile pentru reducerea poluarii in Iasi, acestea urmand sa fie incluse intr-un plan de imbunatatire a calitatii aerului. Planul va fi pus la punct pana la sfarsitul anului de catre APM, in colaborare cu alte institutii, printre care primaria, Consiliul Judetean, Autoritatea de Sanatate Publica si ONG-uri al caror obiect de activitate il reprezinta protectia mediului. Dar se pare ca planul de reducere a poluarii merge chiar mai incet decat constructia soselei de centura. Pana cand solutiile vor fi gasite si puse in practica, iesenii sunt liberi sa viseze la aerul curat.

Pentru mai multe informatii vizitati Adevarul

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri