Adevarul: Europa a rescris legile energiei

Pachetul legislativ menit sa reduca emisiile de carbon cu 20% in urmatorii 12 ani a fost votat in unanimitate de reprezentantii celor 27 de tari membre. La doi ani de la formularea lor, masurile menite sa reduca poluarea in ritm cat mai rapid au devenit legi europene. Romania si Bulgaria au mai primit o perioada de gratie.

In Statele Unite, o mare parte a populatiei asteapta legile care vor oferi subventii pentru montarea panourilor solare

Natiunile Uniunii Europene au lansat o serioasa provocare la adresa unor tari precum Statele Unite, Rusia sau China, adoptand unilateral masuri drastice de reducere a poluarii. „Suntem singura regiune din lume care impune prin lege reducerea emisiilor de carbon“, a subliniat comisarul de mediu Stavros Dimas. „Daca si alte tari vor urma exemplul european, planeta mai are o sansa“, a mai spus el.

Migrarea industriei grele din Europa

Legea centrala a pachetului legislativ e cea care reglementeaza sistemul prin care industria grea va fi obligata, pas cu pas, sa reduca poluarea. Termocentralele sau combinatele metalurgice care nu se vor conforma vor plati foarte scump pentru fiecare gram de dioxid de carbon emis peste limita incepand din 2013.

Scopul suprataxelor este impunerea unor noi tehnologii mai putin poluante, fara ca patronatul sa poata gasi o alternativa mai ieftina. Astfel, se spera ca aceste industrii, precum si toate celelalte care emit cantitati mari de CO2 isi vor face calculele si vor constata ca, pe termen lung, e mai ieftin sa nu poluezi, decat sa cumperi asa-numitele „credite de carbon“.Unii au spus ca legea fie va genera migrarea industriei grele europene spre alte zone ale lumiii mai permisive in privinta poluarii, fie va inchide facilitati strategice, de care Europa are nevoie.

Limite permisive pentru emisiile casnice

Singurul lucru pe care l-au obtinut industriasii a fost modificarea limitei de poluare. Astfel, pentru industria grea, prima tinta adoptata a fost reducerea emisiilor cu 21% fata de anul 2005, si nu fata de anul 1990, cum prevedea proiectul. Se intelege ca, in compensatie, alte domenii vor avea limite mai drastice.

Persoanele particulare vor fi si ele nevoite sa reduca poluarea, dar limitele sunt, in cazul lor, chiar mai permisive.

Astfel, pentru sectorul privat (locuinte sau autoturisme personale), poluarea maxima admisa va fi redusa cu doar 10% fata de cea inregistrata in anul 2005. Aceasta lege are cifre deosebite pentru fiecare stat membru si lasa conducerilor locale libertatea de a decide prin ce metode se va impune populatiei reducerea poluarii. Statele mai bogate vor fi obligate sa reduca mai drastic poluarea casnica, in timp ce state precum Romania si Bulgaria au permisiunea de a ingadui populatiei chiar sa mai creasca putin peste nivelul actual de poluare.

Intelegerea manifestata pentru tarile sarace va permite populatiei rurale sa-si incalzeasca locuintele cu carbuni sau lemne de foc, lucru care va fi total interzis in alte tari si urmeaza sa fie interzis, in urmatorii ani, inclusiv in Romania si in Bulgaria.

Obiective pentru industria auto

Scopul acestei legi este de a determina constructorii de autovehicule sa produca masini nepoluante. Legea nu facea parte din pachetul initial, dar a fost adaugata la insistentele Italiei, care a amenintat ca va respinge intregul pachet daca nu se impun restrictii si constructorilor de autovehicule.

Incepand din 2015, niciun stat membru nu va mai permite circulatia masinilor care emit mai mult de 120 grame de dioxid de carbon la suta de kilometri, iar in 2020 limita va scadea la 95 grame la suta de kilometri. Producatorii de autoturisme, autobuze sau camioane au primit in acest fel un ragaz rezonabil pentru ­a-si schimba tehnologiile.

Uniunea Europeana, laudata de Natiunile Unite

Yvo de Boer, responsabilul ONU cu problemele incalzirii climatice, a calificat legile adoptate la Bruxelles drept „un semn incurajator“ pentru toate tarile lumii. El si-a declarat „admiratia fata de liderii europeni care au avut taria de a impune masuri antipoluare chiar in conditiile accentuarii crizei financiare“.

Incepand din ianuarie 2009, se asteapta masuri similare din partea Statelor Unite, unde presedintele nou-ales, Barack Obama, a cerut deja Congresului sa intocmeasca un pachet de legi asemanator. SUA vor incerca reducerea emisiilor de carbon la nivelul anului 1990 pana in 2020 si apoi reducerea lor cu inca 80% pana in anul 2050.

Investitiile „verzi“ aduc „permise de poluare“

Statele care vor face investitii in producerea energiilor regenerabile pe teritoriul tarilor mai sarace vor primi certificate de carbon in semn de incurajare. Masura este menita sa dezvolte investitiile in noile tehnologii de producere a energiilor „verzi“ si in tarile fara posibilitati proprii de finantare.

Tinta finala a legii privind energiile regenerabile este ca proportia acestora sa reprezinte in anul 2020 cel putin 20% din cantitatea totala de energie produsa.

Daca socotelile s-ar fi facut strict teritorial, atunci firme precum Games, producator spaniol de turbine eoliene, care va investi 750 de milioane de euro in zece „ferme“ eoliene din Romania, ar fi fost descurajate sa investeasca „peste hotare“, pentru ca ar fi obtinut beneficii numai in cazul in care ar fi dezvoltat afaceri in Spania, de pilda.

Combustibili din plante

Noile legi ale energiei prevad si ca un procent de 10% din totalul combustibililor folositi in transporturi trebuie sa fie de origine vegetala (precum uleiurile vegetale care se adauga in motorina sau etanolul). Modelul actual de la care s-a pornit pentru emiterea acestei legi este cel din Germania, unde la toate benzinariile se gasesc combustibili „verzi“, care contin un anumit procent de ulei vegetal.

Experientele au dovedit ca uleiul folosit la prajirea cartofilor in localurile fast-food, dupa ce este filtrat, arde foarte bine si in motoarele obisnuite, nu doar in cele pe motorina. Acest fapt a incurajat producatorii de combustibili pentru autovehicule sa realizeze amestecuri de benzina traditionala cu diverse uleiuri de origine vegetala, pentru a reduce poluarea masinilor.

Tehnologia de capturare si de ingropare a dioxidului de carbon ar putea reprezenta salvarea termocentralelor pe baza de carbune, care inca functioneaza in multe state membre, precum Marea Britanie, Polonia sau Romania.

Tehnologie dificila si costisitoare

Cu ocazia lansarii legilor energiei nu s-a stabilit exact cine va plati pentru testarea si imbunatatirea acestei tehnologii. Totusi, deocamdata, au fost desemnate prin lege 12 termocentrale europene care vor testa, cu bani veniti de la Bruxelles, cat de eficienta este „ingroparea“ dioxidului de carbon produs masiv prin arderea carbunilor.

Daca se va putea imbunatati aceasta metoda, astfel incat ea sa devina rentabila, ea se va generaliza si va fi oferita si altor state din afara uniunii, precum China de pilda, unde cea mai mare parte a poluarii provine de la termocentrale.

Deocamdata, ingroparea carbonului s-a dovedit a fi nu doar dificila, dar si foarte costisitoare, utilitatea ei ramanand inca sub semnul intrebarii.

spot_img

Ultimele știri