Autoritatile chineze si investitorii britanici vor incepe anul acesta constructia din temelii a primului Eco-city din lume. China, una dintre cele poluate tari ale lumii, are ambitia de a-si rezolva problemele ecologice intr-un stil grandios. In urma cu doi ani, autoritatile regiunii Shanghai au dat publicitatii un proiect urias, care prevede constructia unui oras exclusiv ecologic.
Eco-city-ul chinez Dongtan a atras atentia intregii lumi, fiind in prezent cel mai mare si mai inovativ proiect urban, menit sa reduca la maximum poluarea si consumul de energie dintr-un oras.
Pentru locuitorii din Shanghai, cel mai aglomerat si mai poluat oras din China, aerul de pe insula invecinata are o calitate neobisnuita: este curat. La numai o ora de mers cu feribotul, satele de pescari si de agricultori de pe insula Chongming creeaza o lume aparte, neatinsa de zgomotul infernal si poluarea masiva din orasele moderne ale Chinei, relateaza "Seattle Times".
Atmosfera e calma, iar linistea e intrerupta doar de zgomotul pasarilor migratoare care vin la gurile fluviului Yangtze. Culturi de bostani si varza se intind pe sute de hectare. "Este ultima bucata de pamant neatinsa de dezvoltare in regiunea orasului Shanghai. E o comoara", spune Yan Yang, un arhitect originar din Chongming.
Insula a ramas una dintre ultimele marturii ale trecutului, insa nu peste mult timp ar putea deveni un bastion al viitorului. Pe insula urmeaza sa se puna piatra de temelie a primului oras din lume in intregime ecologic, care va avea suprafata cat trei sferturi din Manhattan.
Regiunea Dongtan, pe care va fi amplasat orasul, este unul dintre cele mai importante sanctuare pentru pasarile migratoare. Deocamdata, locul este aproape pustiu, primind foarte putini vizitatori interesati de aceasta izolata rezerva naturala.
Model ecologic complex
Numit Dongtan Eco-City (in traducere "plaja din rasarit"), proiectul reprezinta un efort de a canaliza cererea enorma pentru locuinte si energie a Chinei intr-un mod cat se poate de radical: un oras de o jumatate de milion de locuitori, care isi recicleaza aproape tot ce inseamna deseu, care isi produce electricitatea din turbine de vant, panouri solare si biocombustibili, care asigura transportul public cu autobuze pe hidrogen si taxiuri cu energie solara. Constructia orasului va debuta anul acesta, iar planificatorii orasului spera sa termine prima faza a proiectului in 2010, cand Shanghaiul o sa fie invadat de vizitatorii World Expo.
Daca va reusi, proiectul Dongtan ar putea deveni un model nu numai pentru China, ci pentru intreaga lume. Exista, totodata, riscul ca Dongtan sa intre in lungul sir al marilor idei care esueaza in practica, un exemplu al modului in care goana nebuna a Chinei pe calea cresterii economice poate submina pana si un proiect ecologic grandios. Problemele ecologice ale Chinei si nevoia masiva de surse energetice au implicatii globale, de la incalzirea climei la cresterea pretului la petrol si inrautatirea calitatii aerului. Pe de alta parte, ele deschid calea unor soluti inovatoare.
Solutia pentru un posibil dezastru ecologic
In 2005, arhitectul ecologist William McDonough si compania de constructii britanica Arup au anuntat ambitiosul proiect urban din delta fluviului Yangtze.
Mai multi experti din Seattle, intre care investitori, planificatori urbani si arhitecti de cladiri ecologice, sunt implicati in proiect. Pentru multi dintre ei, Dongtan e mai mult decat o propunere de business. In opinia lor, doar implicarea tehnologiei de ultima ora si lansarea unor idei revolutionare pentru criza ecologica a Chinei ar putea evita un dezastru. "China are nevoie disperata de un mediu mai curat, nu numai de dragul chinezilor, ci pentru intreaga lume", spune Patrick Tam, responsabil al unei companii mixte de investitii in proiectul Dongtan.
Consum propriu aproape integral
Amploarea ametitoare a proiectului depaseste tot ce a facut vreodata Gary Lawrence, fost director de planificare al orasului american Redmond, de langa Seattle. Lawrence supervizeaza strategiile de sustenabilitate urbana ale proiectului Dongtan din partea companiei Arup, angajata de guvernul din Shanghai sa proiecteze orasul ecologic. Compania britanica a mai realizat proiecte mari in China, printre care si stadionul Olimpic de la Beijing.
Specialistii trebuie sa integreze toate aspectele vietii dintr-un oras, precum producerea energiei sau problema deseurilor, intr-un ecosistem functional, cat mai putin poluant. Potrivit lui Lawrence, energia va fi furnizata de turbine de vant, de reciclarea deseurilor agricole si de panouri solare. Centrala electrica din Dongtan va arde o materie prima care se gaseste in abundenta in regiune: coaja bobului de orez.
Acesta va fi folosit ca biomasa pentru generatoare, in timp ce deseurile umane vor fi tratate ca o resursa, fiind reciclate in biogaz. Dezvoltarea in trei mari etape a orasului combina case, birouri si magazine in mici aglomerari – sistem menit sa incurajeze mersul pe jos si folosirea transportului public. Fiecare locuitor va trai la maximum sapte minute distanta de statiile de autobuze, iar pe strazi vor circula taxiuri silentioase, alimentate prin panouri solare. Masinile conventionale, alimentate cu carburanti fosili, vor avea pur si simplu interdictie de a intra in oras.
Ambitiile merg mai departe de simpla economisire a energiei si reciclarea deseurilor. Planurile vorbesc despre "fabrici alimentare" urbane, in care legume organice pot fi crescute prin tehnici hidroponice, care folosesc apa din canalizarea orasului.
Spatii generoase pentru pietoni
O mare parte din cei 85 de kilometri patrati ai orasului vor ramane insa ocupati de parcuri si ferme de produse organice. Parcurile si malurile lacurilor vor fi inconjurate de un spatiu verde dominat de biodiversitate.
Orasul are de sase ori mai mult spatiu pentru pietoni decat Copenhaga, una dintre cele mai aerisite capitale europene.Cladirile vor consuma cu 70 la suta mai putina energie decat o cladire obisnuita, iar panouri de inregistrare vor fi amplasate peste tot la vedere pentru ca oamenii sa stie cata energie consuma si cata produc.
Niciuna dintre cladirile de locuinte nu va depasi inaltimea de opt etaje, iar pe acoperisuri vor fi instalate mici pajisti verzi pentru a izola apartamentele, dar si pentru a recicla apa uzata. Pe scurt, orasul va tinde catre emisii de carbon minime si isi va asigura aproape in intregime sursele de hrana si energie.
China are nevoie disperata de un mediu mai curat, nu numai de dragul chinezilor, ci pentru
intreaga lume Patrick Tam, responsabil al unei companii mixte de investitii in proiectul Dongtan
Ambitii mari, riscuri pe masura
Primit foarte bine de presa in momentul anuntului initial, proiectul a inceput sa fie privit cu mai mult scepticism in ultima vreme. In China, pana si cele mai promitatoare aventuri intampina obstacole, unul dintre ele fiind coruptia. Planul Dongtan a fost pus in pericol anul trecut, dupa ce secretarul Partidului comunist din Shanghai a fost arestat pentru manevrarea ilegala a unor fonduri de pensii.
Cazul a trebuit sa fie rezolvat inainte ca terenul sa fie transferat de la guvernul din Shanghai catre compania investitoare. Compania Arup a primit totusi asigurari ca guvernul va da in curand unda verde pentru inceperea constructiei.
Perspectiva esecului nu poate fi neglijata. Un proiect mai vechi initiat tot de arhitectul William McDonough, care a urmarit construirea unui eco-sat intr-o zona rurala din nord-estul Chinei, s-a dovedit nesustenabil. Dupa patru ani de la inceperea constructiei, proiectul Huangbaiyu s-a lovit de probleme neasteptate, cea mai mare fiind aceea ca niciunul dintre localnici nu-si putea permite sa cumpere vreuna din case, pentru ca erau prea scumpe. Si in cazul Dongtanului, fermierii locali nu-si vor permite prea usor o casa ecologica, iar orasul risca sa fie invadat de chinezi instariti.
Insula legata de lume
Arhitecti din intreaga lume au vizitat locul, iar primarul Londrei s-a declarat impresionat de proiect, ridicand asteptarile chiar inainte ca prima lopata sa se infiga in pamant. "Dongtan va fi un exemplu la nivel international, iar toata lumea va sta cu ochii pe noi, lucru care ne incanta, dar ne si sperie", marturiseste Lawrence.
Pana acum, zona Dongtan a ramas foarte departe si izolata de regiunile dezvoltate. Din Shanghai e nevoie de doua ore de mers cu metroul, feribotul si taxiul. Acest lucru se va schimba insa. Un pod si o autostrada cu sase benzi, programate sa fie date in folosinta in 2009, vor scurta drumul la 40 de minute. Scopul autoritatilor locale este acela de a avea un orasel demonstrativ de 10.000 de locuitori pana in 2010, cand orasul Shanghai va gazdui marea expozitie internationala World Expo. In fazele ulterioare, Dongtan va creste la o populatie de 80.000 de locuitori pana in 2020 si la jumatate de milion de locuitori pana in 2050.
In afara de proiectul Dongtan, guvernul chinez are in vedere construirea altor patru eco-orase, insa locatia exacta a acestora inca nu a fost facuta publica. Expertii cred ca adevarata provocare va fi ca aceste orase sa fi construite in centrul Chinei, in regiuni care au fost poluate de industria grea si depopulate de milioanele de chinezi care s-au orientat catre zonele in dezvoltare de pe coasta Pacificului.
Pentru mai multe informatii vizitati Adevarul