Pandemia a dus la o creștere a interesului românilor pentru sustenabilitate, iar 60% dintre cumpărătorii români sunt dispuși să plătească mai mult pe piese de modă sustenabile. Distanțarea socială impusă de pandemia COVID-19 a oferit consumatorilor mai mult timp pentru a-și reevalua comportamentul de cumpărături, inclusiv impactul cumpărării de articole de modă, potrivit unui studiu realizat de un retailer de fashion online.
În ciuda dificultăților financiare date de contextul economic incert, sustenabilitatea și moda durabilă sunt considerate tendințe-cheie viitoare de către managerii de magazine online.
Potrivit unor date interne furnizate de glami.ro, în 2020 a existat o creștere rapidă a ofertei de colecții și produse sustenabile în magazinele online, creștere influențată de tendința ascendentă a sustenabilității și de preferințele consumatorilor.
Din ce în ce mai mulți operatori de magazine online de modă se angajează să le ofere clienților mai multe informații despre țara de origine a produselor sau a materialelor.
Potrivit sursei citate, calitatea sustenabilă domină lista factorilor de decizie a consumatorilor atunci când caută un produs nou. Prin urmare, în 2020 a existat o creștere de 10 ori a căutărilor de produse sustenabile marcate ca atare, prin comparație cu 2019. Această creștere este explicată pe larg pe platforma www.fashion-research.ro, care dezvăluie un alt procentaj surprinzător – faptul că 60% dintre cumpărătorii români sunt dispuși să plătească mai mult pe piese de modă sustenabile.
În mod particular, 53% dintre magazinele online și omnichannel sunt de părere că sustenabilitatea este trendul cel mai de impact, care va remodela industria modei în următorii ani (sursa: proiectul de cercetare GLAMI Fashion (Re)search în Europa Centrală și de Est, octombrie 2020).
Cifre despre reciclare și moda europeană
Conform website-ului oficial al Parlamentului European, cantitatea de haine cumpărate per capita în Uniunea Europeană a crescut cu 40% în ultimii 25 de ani, ca urmare și a unei scăderi a prețurilor în așa-numita fast fashion, ceea ce automat a antrenat și scăderea duratei de folosință a unei piese de îmbrăcăminte.
Europenii folosesc aproape 26 de kilograme de textile pe an, generând reziduuri de 11 kilograme de textile per capita în fiecare an. Hainele folosite ar putea fi exportate în afara Uniunii Europene, dar majoritatea (87%) sunt incinerate sau ajung în gropile de gunoi. Global, mai puțin de 1% din haine sunt reciclate, în mare parte din cauza absenței unor
tehnologii adecvate.
Din datele interne www.glami.ro, marketplace online de modă din România, top 3 căutări de articole sustenabile pe platforma sa este alcătuit din lenjerie organică de bumbac, rucsacuri din poliester reciclat și teniși din cânepă.
În ceea ce privește brandurile sustenabile în vizorul consumatorilor, top 5 este condus de: Fjällräven, urmat de Patagonia, Thought, Bohempia și Sandqvist.