28/11/07 CE – Procedura de infringement din cauza taxei auto a trecut in a doua etapa

Impozitarea autovehiculelor: Comisia trece la etapa urmatoare a procedurii de incalcare a dreptului comunitar impotriva Romaniei

Comisia a trecut la a doua etapa a procedurii de incalcare a dreptului comunitar deschise impotriva Republicii Romania cu privire la taxa de inmatriculare a autovehiculelor, care reprezinta o discriminare in ceea ce privește autovehiculele second-hand importate pe teritoriul Romaniei din alte state membre. Ca urmare a scrisorii de somare trimise de Comisie in primavara anului 2007, (IP/07/372) și a raspunsului nesatisfacator primit din partea autoritaților romane, Comisia a emis un aviz motivat, solicitand in mod oficial Romaniei sa iși modifice legislația. In cazul in care, in termen de doua luni, in conformitate cu articolul 226 din Tratatul CE, normele naționale relevante nu sunt modificate astfel incat sa respecte avizul motivat, Comisia poate decide sa sesizeze Curtea Europeana de Justiție.

In primavara anului 2007, Comisia a semnalat Republicii Romania, printr-o scrisoare de somare, ca normele nationale privind taxa de inmatriculare a autovehiculelor nu erau considerate compatibile cu articolul 90 din Tratatul CE. Romania nu a reușit sa prezinte argumente satisfacatoare in raspunsul sau și, in pofida discutiilor intense cu Comisia, nu a modificat textul legislatiei contestate.

In consecinta, Comisia a emis un aviz motivat, solicitand in mod oficial Romaniei sa puna capat acestei incalcari a dreptului comunitar. In cazul in care, in termen de doua luni, Romania nu reușește sa respecte conditiile avizului motivat, Comisia poate sesiza Curtea Europeana de Justitie.

Context
Curtea Europeana de Justitie (CEJ) a afirmat in repetate randuri ca statele membre pot impune taxe de inmatriculare asupra autovehiculelor second-hand importate, cu conditia ca respectivele taxe sa respecte dispozitiile articolului 90 din Tratatul CE. Astfel, niciun stat membru nu trebuie sa aplice produselor originare din alte state membre taxe mai mari decat cele care se aplica produselor nationale similare.

De asemenea, Curtea a hotarat ca taxa de inmatriculare platita pentru un vehicul nou face parte din valoarea de piata a acestuia, statele membre avand astfel obligatia de a tine seama de deprecierea reala a vehiculului atunci cand calculeaza respectiva taxa (a se vedea cauzele CEJ Nunes Tadeu, C-345/93, Comisia/Danemarca, C-47/88 și Comisia/Republica Elena, C-375/95).

Urmatorul exemplu ilustreaza aplicarea acestor norme: taxa de inregistrare a unui autovehicul de X ani importat intr-un stat membru nu poate fi mai mare decat taxa inclusa in valoarea reziduala a unui vehicul similar inmatriculat acum X ani in respectivul stat membru.

In conformitate cu legislatia romana, taxa aplicata autovehiculelor uzate nu este redusa proportional cu valoarea deprecierii reale a unor autovehicule similare inmatriculate deja pe piata interna. Dimpotriva, valoarea taxei crește numai pe baza vechimii autovehiculului. Avand in vedere ca taxa de inmatriculare a autovehiculelor din Romania este perceputa o singura data, autovehiculele cele mai impozitate sunt, implicit, autovehiculele second-hand importate. In opinia Comisiei, asemenea modalitati de aplicare a taxei contravin dispozitiilor articolului 90 din Tratatul CE, astfel cum a fost interpretat de CEJ.

spot_img

Ultimele știri