Marea Neagra, privita din perspectiva energetica si ecologica, in dezbaterea eurodeputatilor PSD
Eurodeputatul PSD Daciana Sarbu, membru al Comisiei de mediu a PE, a atras atentia asupra consecintelor negative asupra biodiversitatii Marii Negre pe care le-au avut accidentele din zona din ultimul timp.
"Scaderea acuta a biodiversitatii Marii Negre este ingrijoratoare, din cauza degradarii continue a ecosistemului, a pescuitului ilegal si a supraexploatarii resurselor naturale, iar deversarile de petrol contribuie la agravarea starii mediului in aceasta zona, considerata cea mai poluata din lume. Sefii de stat si de guverne din cadrul Uniunii Europene si-au asumat angajamentul de a opri reducerea biodiversitatii pana in anul 2010, iar aceste obiective trebuie respectate si in contextul sectorului marin. In Uniunea Europeana, trebuie sa ne asiguram ca transportul maritim se face in conditii de siguranta, iar granitele marine sunt protejate cat mai eficient posibil de amenintarile transfrontaliere" a declarat Daciana Sarbu, precizand ca prin noua Carte Verde privind instrumentele de piata utilizate in scopuri aferente politicii de mediu se doreste o mai buna implementare a principiului "poluatorul plateste". Europarlamentarul social-democrat spera ca acest lucru va influenta in mod pozitiv metodele de prevenire a unor dezastre ecologice de acest gen.
Incidentul petrecut in luna noiembrie in stramtoarea Kerci a adus pagube ecologice atat Marii Negre, cat si Marii Azov, demonstrand, potrivit doamnei Sarbu, faptul ca apele marine nu au granite, iar deversarile cu petrol provenite din accidente care au loc in afara spatiului marin european pot afecta si ecosistemele de coasta ale Statelor Membre.
Interventia doamnei Sarbu a avut loc in cadrul dezbaterii in plenul PE ocazionate de discutatea Declaratiei Comisiei Europene privind "dezastrul de transport maritim din Marea Azov/Marea Neagra si poluarea aferenta cu petrol".
In urma recentelor furtuni violente din Marea Neagra, 5 nave s-au scufundat iar alte 7 au fost avariate, dintre care si doua petroliere. Accidentele s-au petrecut in stramtoarea Kerci, care leaga Marea Neagra de Marea Azov si constituie principalul traseu pentru exportul de petrol rusesc catre Europa. 2000t de pacura s-au revarsat in mare, in plus vasele scufundate transportand peste 7 tone de sulf. Peste 15.000 de pasari si chiar delfini au fost acoperiti de pacura iar mai multe specii rare de flora si fauna de pe coasta si de pe fundul marii au fost distruse, fiind nevoie de eforturi considerabile pentru recuperarea integritatii ecosistemului Marii Negre.
Foto: dacianasarbu.ro