Masini verzi pe covorul rosu de la Geneva

Aproape toti constructorii auto prezenti anul acesta la Salonul Auto de la Geneva au avut ceva de spus in domeniul vehiculelor eco, hibride sau electrice. Dintre acestea, modelele de la Porsche si Ferrari au fost cele mai spectaculoase aparitii. Insa, cea mai surprinzatoare declaratie i-a apartinut directorului Volkswagen, care a afirmat ca grupul pe care il conduce va deveni cel mai important producator de masini electrice, la preturi accesibile pentru toata lumea.

Text de Alina Coldea

Primul Ferrari „verde”

Anul acesta s-au facut la Geneva primele teste cu Chevrolet Volt, iar tot la capitolul premiere se numara si versiunea electrica a micului Nano, lansat de indienii de la Tata Motors.

Totodata, Daimler, producatorul masinilor Mercedes si Smart, a batut palma cu BYD, un producator auto chinez, pentru a pune bazele in China unei marci comune de masini electrice. BYD producea in 1995 baterii pentru telefoane Nokia. In 2005 a facut prima masina, iar anul trecut a produs 450.000 de automobile. Obiectivul companiei este ca in 15 ani sa fie cel mai mare producator auto mondial.

Conceptul hibrid 599 HY-KERS lansat de Ferrari este o incercare a constructorului de a aduce pe piata ultimele inovatii din industria auto. Motorul electric suplimenteaza cu 100 de cai-putere capacitatea masinii. El este conectat la un sistem ce recupereaza energia generata prin franare. Motorul electric poate alimenta masina si pentru calatorii scurte.

Porsche cu 70 de grame de CO2 la kilometru

Modelul 918 Spyder de la Porsche prezentat la Geneva consuma un litru de combustibil la 33 de kilometri si poate parcurge pana la 25 de kilometri alimentat doar cu electricitate. Masina este dotata cu doua motoare electrice de 218 cai-putere si emite doar 70 de grame de CO2 pe kilometru.

Autoturismul se afla inca in stadiul de concept, dar directorul Porsche a tinut sa sublinieze ca toate conceptele prezentate de compania sa au ajuns in productie.

„Hibridul de la Ferrari nu este o mare noutate, se stia de mult de el, insa cel de la Porsche a creat furori. Multa lume a ramas impresionata de ce stie sa faca masina aceasta. Are performante uluitoare pentru o masina green”, a explicat, pentru „Green Report”, analistul auto Dan Vardie, prezent la Salonul Auto de la Geneva.

Obiectiv european pentru masinile eco

Pe fondul desfasurarii salonului de la Geneva, Comisia Europeana si-a anuntat intentia de a lansa un plan de actiune in favoarea vehiculelor electrice si hibride, cu posibilitatea fixarii unui obiectiv european.

„De la vorbe la fapte e drum lung, nu doar in Romania. Sunt sceptic fata de ceea ce va face comisia, dar mai ales in legatura cu ce se va intampla dupa ce ar aparea o eventuala directiva”, spune Dan Vardie.

Potrivit ministrilor industriei din Uniunea Europeana, reuniti la Bruxelles pentru un consiliu al competitivitatii, industria auto europeana trebuie sa se pregateasca pentru restructurari dureroase si sa investeasca in dezvoltarea de masini ecologice.

„UE are o industrie auto puternica, dar trebuie sa se reinnoiasca, iar una dintre sanse este automobilul electric”, a declarat ministrul spaniol al industriei, Miguel Sebastian.

Piata inexistenta in Romania

In lipsa unei legislatii care sa incurajeze achizitiile de masini eco, piata din Romania este aproape inexistenta.

„Piata de vehicule eco in Romania e zero. Nu exista niciun fel de stimulare. Exemplul cel mai simplu este Toyota Prius. Ce motive ai in Romania sa-ti cumperi o Toyota Prius, in afara de faptul ca poate iti doresti sa le arati celor din jur ca esti eco?”, arata analistul auto Dan Vardie.
 
„Am avut cu cei de la Toyota mai multe discutii si mi-am dat seama ca nici macar ei nu sunt pregatiti sa promoveze Priusul in Romania. Mi s-a parut ca e chiar o corvoada sa aduca o masina cu anumite specificatii. Cand nu exista o legislatie, nu ai ce sa incurajezi”, a adaugat analistul.

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri