Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) nu este de acord cu introducerea unui impozit auto anual, cerand Ministerului Mediului mentinerea taxei actuale pentru a stimula cererea de vehicule noi si a limita importul second hand.
Brent Valmar, vicepresedintele APIA, a explicat ca o asemenea masura este mai mult decat necesara, in contextul in care 54% dintre cele peste cinci milioane de masini inmatriculate sunt non Euro sau Euro 1, care prezinta un risc mare nu doar pentru mediu, ci si pentru sanatatea soferilor. Procentul masinilor Euro 4 si Euro 5 abia atinge 15 % din piata, care a avut o evolutie extrem de dinamica in ultimii ani. Datele au fost facute publice in cadrul conferintei Mediafax Talks about Auto Industry, cu tema „Piata Auto – Strategii anticriza“.
Sefii APIA spun ca la sfarsitul lui 2008 numarul masini second hand inmatriculate a fost de patru ori mare decat al celor noi, iar 52 % dintre autovehiculele aduse in tara in a doua jumatate a anului trecut sunt mai batrane de zece ani. Conform datelor prezentate, aproape 50.000 de masini second hand au fost respinse de RAR pentru ca aveau probleme cu sistemul de franare, cu directia sau poluarea excesiva, statistici apreciate de APIA drept „extrem de periculoase”.
Amanarea de la plata TVA, in loc de credit
Reprezentantii producatorilor si importatorilor de autovehicule si componente auto au prezentat o serie de masuri care ar ajuta industria sa se redreseze si sa scape de efectele crizei financiare. Acceptarea persoanelor juridice in programul „Rabla” si extinderea acestuia pentru vehiculele comerciale, imbunatatirea accesului la credite sau recalificarea profesionala a somerilor pentru industria auto sunt cateva dintre masurile propuse de APIA.
„Vorbim de investitii de miliarde de euro in retele de distributie, service, care au fost facute prin credite. Daca acesti distribuitori se scufunda, ne vom confrunta cu falimente, ei nu isi vor mai plati la timp ratele la banci sau nu le vor plati chiar deloc, si astfel sistemul bancar va fi afectat, la fel ca si industria asigurarilor si publicitatea“, a explicat Brent Valmar consecintele in lant care pornesc din nesustinerea sectorului auto.
Asociatia Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM) a cerut guvernului amanarea de la plata a 50% din taxa pe valoarea adaugata (TVA), nu numai pentru acest an, dar si pentru 2010. „De exemplu, vrem ca jumatate din TVA-ul aferent lunii martie 2009 sa-l platim in martie 2011 si am cerut guvernului amanarea de la plata a 50% din TVA si pentru 2010“, a completat Constantin Stroe, presedintele ACAROM, lista de propuneri.
Stroe a explicat ca masura este benefica si pentru industrie, si pentru stat. In industrie sunt producatori care nu pot lua credite sau nu le pot plati, si amanarea de la plata impozitului ar fi o solutie asemanatoare cu mai putine compromisuri financiare, iar statul ar avea de castigat peste doi ani, cand ar primi acesti bani, in plus fata de bugetul de atunci.
Boc ia in calcul plata in euro a primei de casare
Protejarea concurentei este o alta masura necesara indicata de importatori, care reclama evaziunea fiscala realizata prin importurile paralele, de cei care aduc masinile din strainatate si nu platesc TVA. Prezent la discutii, premierul Emil Boc a luat in considerare mai multe dintre propunerile reprezentantilor industriei auto.
„Am sa cer o evaluare la Ministerul Mediului si la Ministerul Finantelor pentru a putea preveni asemenea abuzuri. Mi se pare complet nefiresc sa se sustraga de la plata impozitelor si a taxelor catre stat o persoana care face dintr-o asemenea activitate una de comert generalizata si nu una care tine de folos individual. E drepul fiecaruia sa-si aduca o masina, dar in conditiile in care se transforma dintr-un act individual intr-un act de comert trebuie sa fie platitor de impozite si taxe catre statul roman,“ a spus Boc. Primul ministru a promis ca va cere un calcul si in ceea ce priveste amanarea de la plata impozitului pentru cei din industria de componente auto.
„Sunt de acord ca, in principiu, este o masura care vine in intampinarea problemelor cu care se confrunta industria auto pe orizontala. Sunt de asemenea constient ca bugetul de stat are nevoie de un minim de incasari pentru a-si putea asigura sustenabilitatea platilor pe care le are de facut in fiecare luna“, a raspuns primul ministru la propunerile venite de partea cealalta a baricadei. Totodata, Emil Boc a declarat ca va lua in calcul plata primei de casare in euro, avand in vedere ca pretul masinilor este stabilit tot in euro.
„In principiu, este o propunere de bun simt si nu vad, din punct de vedere economic, care ar fi impedimentul. Insa masura poate fi analizata doar din perspectiva introducerii ei in 2010“, a precizat premierul.